responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 699


مسافت شرعى نيست ولى مجموع رفت و برگشت به اندازهء مسافت است ، احتياط لازم آن است كه نماز را هم شكسته و هم تمام بخواند .
خوئى ، سيستانى : اگر برگشتن به تنهايى هشت فرسخ است ، بايد نماز را شكسته بخواند و احتياط مستحب آن است كه در صورتى كه توبه نكرده ، هم شكسته و هم تمام بخواند .
تبريزى : چنانچه قبل از برگشتن قصد اقامت كرده ، يا سى روز با تردّد در مقصد مانده ، يا توبه كرده و برگشتن به تنهايى هشت فرسخ است ، بايد نماز را شكسته بخواند . و احتياط واجب آن است كه در صورتى كه توبه نكرده ، هم شكسته و هم تمام بخواند و اگر براى شكار لهوى باشد و برگشتن به حدّ مسافت باشد ، بايد در مراجعت قبل از اقامه ، يا سى روز با تردّد در مقصد ماندن ، جمع بين قصر و تمام نمايد . ( 2 ) مكارم : و تا محلى كه مىخواهد برگردد هشت فرسخ يا بيشتر باشد ، بايد نماز را شكسته بخواند ، همچنين اگر توبه نكرده ولى در بازگشت آلوده به معصيت نيست . ( 3 ) اراكى : بايد تمام بخواند مگر آن كه برگشتن ، سفر جداگانه‌اى به حساب آيد ، كه در اين صورت نماز شكسته است چه توبه كرده باشد يا نكرده باشد .
زنجانى : بايد تمام بخواند و احتياط مستحب آن است كه هم شكسته و هم تمام بخواند .
فاضل : بايد نماز را تمام بخواند و اگر برگشتن از سفر در نظر عرف ، جزء رفتن به سفر معصيت محسوب شود بعيد نيست وظيفه‌اش تمام باشد گر چه احتياط آن است كه هم شكسته و هم تمام بخواند .
نورى : و در بازگشت فقط قصد عود به وطن را دارد نماز را بايد تمام بخواند و احتياط مستحب آن است كه هم شكسته و هم تمام بخواند .
بهجت : مسأله كسى كه سفرش براى معصيت است اگر در بين راه توبه كرده ، در صورتى كه باقى ماندهء سفر به اندازهء مسافت شرعى باشد ، نمازش شكسته است و اگر توبه نكرده و پس از ارتكاب معصيت و يا بدون آن برگشت ، در صورتى كه بقيهء سفر به اندازهء مسافت شرعى باشد ، بنا بر اظهر نماز را شكسته مىخواند .
مسأله اختصاصى نورى : مسأله 1302 شخصى كه از سفر معصيت برمىگردد ، چنانچه انگيزهء رجوعش مقصد مستقلَّى غير از رجوع به وطن باشد نماز او شكسته است .
< صفحة فارغة > [ مسأله 1303 كسى كه سفر او سفر معصيت است ] < / صفحة فارغة > مسأله 1303 كسى كه سفر او سفر معصيت است ، اگر در بين راه از قصد معصيت برگردد ( 1 ) ، چنانچه باقى ماندهء راه هشت فرسخ ( 2 ) باشد ، يا چهار فرسخ باشد ( 3 ) و بخواهد برود و برگردد ( 4 ) ، بايد نماز را شكسته بخواند ( 5 ) . ( 1 ) سيستانى : خواه باقى ماندهء راه به تنهايى يا مجموع رفت و برگشت از آنجا هشت فرسخ باشد يا نه ، بايد نماز را شكسته بخواند .

699

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 699
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست