responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 641

إسم الكتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 988)


صحيح است ، ولى اگر در تشهد آخر نماز متوجه شود كه سجدهء آخر نماز را فراموش كرده ، به احتياط واجب نماز را تمام كرده و پس از سلام سجده را قضا نموده و نماز را نيز دوباره بخواند .
< صفحة فارغة > [ مسأله 1178 اگر شك كند كه سلام نماز را گفته يا نه ] < / صفحة فارغة > مسأله 1178 اگر شك كند كه سلام نماز را گفته يا نه يا شك كند درست گفته يا نه چنانچه مشغول تعقيب نماز يا مشغول نماز ديگر شده يا به واسطهء انجام كارى كه نماز را به هم مىزند از حال نمازگزار بيرون رفته بايد به شك خود اعتنا نكند ( 1 ) و اگر پيش از اينها شك كند ، بايد سلام را بگويد . امّا اگر در صحيح گفتن سلام شك كند در هر صورت بايد به شك خود اعتنا ننمايد چه مشغول كار ديگر شده باشد يا نه . ( 1 ) مكارم : چنانچه وارد نماز ديگرى شده ، يا مشغول كارى است كه نماز را به هم مىزند ، و از حال نمازگزار بيرون رفته بايد به شك خود اعتنا نكند و اگر پيش از اينهاست ، بايد برگردد و سلام را بگويد .
فاضل : چنانچه مشغول تعقيب نماز يا نماز ديگر شده يا مشغول انجام كارى شده كه نمازگزار را از حال نماز بيرون مىبرد بايد به شك خود اعتنا نكند و اگر قبل از اينها در صحيح گفتن سلام شك كند نيز بنا بر احتياط واجب يك بار ديگر سلام را تكرار كند .
گلپايگانى ، صافى : مسأله اگر شك كند كه سلام نماز را گفته يا نه ، چنانچه مشغول تعقيب نماز يا مشغول نماز ديگر شده يا بواسطه انجام كارى كه نماز را بهم مىزند از حال نماز گزار بيرون رفته بايد به شك خود اعتنا نكند و اگر پيش از اينها شك كند بايد سلام را بگويد و اگر شك كند سلام نماز را درست گفته يا نه به شك خود اعتنا نكند ، هر چند وارد عمل ديگر نشده باشد .
خوئى ، تبريزى : چنانچه مشغول نماز ديگر شده . .
سيستانى : چنانچه مشغول تعقيب نماز يا مشغول نماز ديگر شده يا چيزى كه منافى نماز است انجام داده است . .
خوئى ، تبريزى : اگر چه مشغول تعقيب باشد . .
سيستانى : در هر جايى كه باشد .
خوئى ، تبريزى : هر چند مشغول تعقيب هم نشده باشد .
بهجت : مسأله اگر شك كند كه سلام نماز را گفته يا نه ، در صورتى كه مشغول تعقيب نماز شده يا به سبب انجام كارى كه نماز را بهم مىزند از حال نمازگزار خارج شده ، به شك خود اعتنا نمىكند ، و در صورت دوّم در بعضى از موارد احتياط مستحب در اعاده است ، و اگر پيش از اينها شك كند بايد سلام را بگويد ، و امّا اگر در صحيح بودن سلام شك كند ، چه مشغول كار ديگر شده باشد يا نه ، بايد به شك خود اعتنا ننمايد .
زنجانى : مسأله اگر شك كند كه سلام نماز را گفته يا نه ، چنانچه مشغول كارى كه محل آن پس از نماز است ، شده باشد ؛ مثلًا مشغول تعقيبات يا نماز ديگر شده باشد ، يا به جهت انجام كارى كه نماز را بهم مىزند از حالت نمازگزار بيرون رفته ، بايد به شك خود اعتنا نكند ، ولى اگر بداند سلام نماز را گفته و شك كند صحيح گفته يا نه ، بنا بر احتياط واجب سلام نماز را دوباره بگويد و اگر پيش از اينها شك كند كه سلام را داده يا آن را صحيح گفته يا نه ، بايد سلام نماز را بخواند .

641

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 641
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست