responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 63


( 1 ) خوئى ، گلپايگانى ، تبريزى ، صافى : براى آن كه يقين كنند بول در مجرا نمانده است . .
سيستانى : براى آن كه اطمينان كنند بول در مجرا نمانده است . .
زنجانى : براى خارج كردن بقاياى آن انجام مىدهند و در آن شرط است كه پس از قطع شدن بول با انگشت سه بار از مخرج غائط تا بيخ آلت كشيده و سه بار از بيخ آلت تا سر آلت كشيده و سه بار سر آلت را فشار دهد . و بهتر آن است كه استبراء به اين صورت انجام گيرد كه پس از قطع شدن بول ، سه بار با انگشت ميانه دست چپ از مخرج غائط تا بيخ آلت بكشند و بعد انگشت شست را روى آلت و انگشت پهلوى شست را زير آن بگذارند و سه مرتبه تا سر آلت بكشند و پس از آن سه مرتبه سر آلت را فشار دهند .
مكارم : به اين ترتيب كه چند مرتبه از بيخ آلت تا بالا دست مىكشند و قسمت بالا را چند مرتبه فشار مىدهند تا باقى ماندهء قطرات بول خارج شود ، امّا استبراء از منى آن است كه بعد از خروج منى ، بول كنند تا ذرّات باقى مانده خارج شود . ( 2 ) بهجت : يك قسم آن كه مطابق احتياط است به اين صورت مىباشد . .
سيستانى : آن به گونه هايى انجام مىشود ، يكى از آنها اين است . .
< صفحة فارغة > [ مسأله 73 آبى كه گاهى بعد از ملاعبه و بازى كردن از انسان خارج مىشود ] < / صفحة فارغة > مسأله 73 آبى كه گاهى بعد از ملاعبه و بازى كردن ( 1 ) از انسان خارج مىشود ( 2 ) ( و به آن " مَذى " مىگويند ) پاك است ( 3 ) و نيز آبى كه گاهى بعد از منى بيرون مىآيد ( و به آن " وَذى " گفته مىشود ) ( 4 ) و آبى كه گاهى بعد از بول بيرون مىآيد ( و به آن " وَدى " مىگويند ) [ اگر ( 5 ) بول به آن نرسيده باشد ( 6 ) ] ، پاك است . و چنانچه انسان بعد از بول استبراء كند و بعد ( 7 ) آبى از او خارج شود و شك كند كه بول است يا يكى از اينها ( 8 ) ، پاك مىباشد . ( 1 ) خوئى ، تبريزى ، زنجانى : با زن . . ( 2 ) سيستانى : آبى كه گاهى با تحريك شهوت از مرد خارج مىشود . . ( 3 ) - [ عبارت " پاك است " در رساله آيات عظام : زنجانى و بهجت نيست ] ( 4 ) گلپايگانى ، صافى : اگر ظاهر محلّ تطهير شده باشد پاك است . . فاضل : پاك است . . ( 5 ) زنجانى ، بهجت : اگر بعد از خروج . . ( 6 ) [ قسمت داخل كروشه در رساله آيت الله فاضل نيست ] ( 7 ) صافى : و بعد از تطهير محل . . ( 8 ) بهجت : و يا مخلوط است . . [ قسمتهاى داخل پرانتز در رساله آيت الله زنجانى نيست ] مكارم : مسأله رطوبتهايى كه از انسان خارج مىشود غير از بول و منى بر چند قسم است : اوّل : آبى كه گاه بعد از بول بيرون مىآيد و كمى سفيد و چسبنده است و به آن " وَدى " مىگويند . دوّم : آبى كه هنگام ملاعبه و بازى كردن با همسر بيرون مىآيد و به آن " مَذى " مىگويند . سوّم : آبى كه گاه بعد از منى بيرون مىآيد و به آن " وذى " گويند ، همهء اين آبها در صورتى كه مجرى آلوده به بول و منى نباشد ، پاك است و وضو و غسل را هم باطل نمىكند . فائدهء استبراء از بول اين

63

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 63
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست