responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 595


< صفحة فارغة > [ مسأله 1097 در سجدهء واجب قرآن نمىشود بر چيزهاى خوراكى و پوشاكى سجده كرد ] < / صفحة فارغة > مسأله 1097 در سجدهء واجب قرآن نمىشود بر چيزهاى خوراكى و پوشاكى سجده كرد ( 1 ) ، ولى ساير شرايط سجده را كه در نماز است لازم نيست مراعات كنند . ( 1 ) مكارم : در سجدهء واجب قرآن بايد پيشانى را بر چيزى بگذارد كه سجدهء نماز بر آن جايز است بنا بر احتياط واجب ؛ و همچنين ستر عورت و غصبى نبودن را رعايت كند . .
گلپايگانى ، اراكى ، صافى : مسأله در سجدهء واجب قرآن بايد جاى انسان غصبى نباشد ( اراكى : و جاى پيشانى او از جاى زانوها و سر انگشتانش بيش از چهار انگشت بسته بلندتر نباشد ) ولى لازم نيست با وضو يا غسل و رو به قبله باشد و عورت خود را به پوشاند و بدن و جاى پيشانى او پاك باشد و نيز چيزهايى كه در لباس نمازگزار شرط مىباشد در لباس او شرط نيست امّا اگر لباس او غصبى است چنانچه سجده كردن تصرّف در آن لباس باشد سجده باطل است .
خوئى ، تبريزى ، سيستانى : مسأله در سجده واجب قرآن بايد جاى انسان غصبى نباشد و ( خوئى : بنا بر احتياط واجب ) جاى پيشانى او از جاى سر انگشتانش بيش از چهار انگشت بسته بلندتر نباشد ولى لازم نيست با وضو يا غسل و رو به قبله باشد و عورت خود را به پوشاند و بدن و ( خوئى : جاى ) پيشانى او پاك باشد و نيز چيزهايى كه در لباس نمازگزار شرط مىباشد در لباس او شرط نيست .
سيستانى : در سجدهء واجب قرآن بنا بر احتياط واجب بايد جاى انسان غصبى نباشد و بنا بر احتياط مستحبّ جاى پيشانى او از جاى زانوها و سر انگشتانش بيش از چهار انگشت بسته بلندتر يا پستتر نباشد . .
فاضل : مسأله بنا بر احتياط واجب در سجدهء واجب قرآن ، نمىشود بر چيزهاى خوراكى و پوشاكى سجده كرد ولى ساير شرايطى كه در سجدهء نماز لازم است در اين سجده واجب نيست .
زنجانى : مسأله در سجده واجب قرآن بنا بر احتياط مستحب ، بايد جاى انسان غصبى نباشد و جاى پيشانى از جاى پاى او بيش از چهار انگشت بسته بلندتر يا پستتر نباشد ؛ لكن با وضو يا غسل بودن ، و رو به قبله بودن ، و پوشاندن بدن ، و پاك بودن جاى پيشانى و رعايت شرائط لباس نماز گزار در سجده واجب لازم نيست ، اما اگر لباس او غصبى است چنانچه سجده كردن تصرف در آن لباس باشد ، بنا بر احتياط مستحب سجده باطل است .
بهجت : مسأله در سجدهء واجب قرآن بايد نيّت سجده كردن را داشته باشد و مكان هم مباح باشد و طورى باشد كه اگر مردم ديدند ، بگويند سجده كرد ؛ ولى ساير شرايطى كه در سجدهء نماز معتبر است ، لازم نيست مانند پوشانيدن عورت و پاك بودن مهر يا چيزى كه بر آن سجده مىكنند و بلندتر نبودن محلّ سجده از محلّ پا و گذاشتن دستها و زانوها و نوك انگشتان بزرگ پا بر زمين و مانند اينها ، اگر چه رعايت اين امور ، مورد احتياط است .
< صفحة فارغة > [ مسأله 1098 در سجده واجب قرآن ] < / صفحة فارغة > مسأله 1098 در سجده واجب قرآن بايد طورى عمل كند كه بگويند سجده كرد ( 1 ) . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله مكارم نيست

595

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 595
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست