مكارم : مسأله در موقع تخلَّى بايد رو به قبله يا پشت به قبله نباشد و برگرداندن عورت به تنهايى كافى نيست ، امّا اگر بدن رو به قبله يا پشت به قبله نباشد احتياط واجب آن است كه عورت را رو به قبله يا پشت به قبله نكند . < صفحة فارغة > [ مسأله 60 اگر موقع تخلَّى طرف جلوى بدن كسى رو به قبله باشد ] < / صفحة فارغة > مسأله 60 اگر موقع تخلَّى طرف جلوى بدن كسى رو به قبله يا پشت به قبله باشد و عورت را از قبله بگرداند كفايت نمىكند ( 1 ) ، و اگر جلوى بدن او رو به قبله يا پشت به قبله نباشد ، احتياط واجب آن است كه عورت را رو به قبله يا پشت به قبله ننمايد . ( 1 ) بهجت : بنا بر احتياط نبايد موقع تخلَّى طرف جلوى بدن رو به قبله يا پشت به قبله باشد هر چند عورت را از قبله بگرداند . . سيستانى : و احتياط واجب آن است كه هنگام تخلَّى ، عورت را نيز رو به قبله يا پشت به قبله ننمايد . مكارم : رجوع كنيد به ذيل مسأله 59 . < صفحة فارغة > [ مسأله 61 در موقع تطهيرِ مخرج بول و غائط ] < / صفحة فارغة > مسأله 61 در موقع تطهيرِ مخرج بول و غائط ، ( 1 ) رو به قبله و پشت به قبله بودن اشكالى ندارد ، ( 2 ) ولى اگر در موقع استبراء ، بول از مخرج بيرون آيد 3 ، در اين حال ، رو به قبله و پشت به قبله بودن حرام است . ( 1 ) فاضل : يا استبراء . . ( 2 ) مكارم : ولى در موقع " استبراء " احتياط واجب ترك است . فاضل : ولى احتياط مستحبّ است كه در اين حال هم رو به قبله يا پشت به قبله نباشد . ( 3 ) بهجت : يا اين كه بداند بول يا آب مشكوكى در حال استبراء خارج خواهد شد . . اراكى : مسأله در موقع تطهير مخرج بول و غائط ، رو به قبله بودن اشكالى ندارد . گلپايگانى ، خوئى ، تبريزى ، سيستانى ، صافى ، زنجانى : مسأله احتياط مستحبّ آن است كه طرف جلوى بدن در موقع استبراء كه احكام آن بعداً گفته مىشود و موقع تطهير مخرج بول و غائط رو به قبله و پشت به قبله نباشد . < صفحة فارغة > [ مسأله 62 اگر براى آن كه نامحرم او را نبيند ، مجبور شود رو به قبله بنشيند ] < / صفحة فارغة > مسأله 62 اگر براى آن كه نامحرم او را نبيند ، مجبور شود ( 1 ) رو به قبله يا پشت به قبله بنشيند بايد رو به قبله يا پشت به قبله بنشيند ( 2 ) و نيز اگر از راه ديگر ( 3 ) ناچار باشد كه رو به قبله يا پشت به قبله بنشيند مانعى ندارد . ( 1 ) بهجت : ناچار شود . . ( 2 ) سيستانى : بنا بر احتياط لازم بايد پشت به قبله بنشيند . [ پايان مسأله ] گلپايگانى ، صافى ، نورى : اگر براى آن كه نامحرم او را نبيند ، مجبور شود رو به قبله يا پشت به قبله بنشيند اشكال ندارد ( نورى : مانعى ندارد ) . . ( 3 ) فاضل : اگر به علت ديگر . . بهجت : اگر از جهت ديگر . . مكارم : رجوع كنيد به مسألهء اختصاصى 69 ، صفحهء 58 .