responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 563


< صفحة فارغة > [ مسأله 1029 ذكر ركوع بايد دنبال هم و به عربى صحيح گفته شود ] < / صفحة فارغة > مسأله 1029 ذكر ركوع بايد دنبال هم و به عربى صحيح گفته شود ( 1 ) و مستحب است آن را سه يا پنج يا هفت مرتبه بلكه بيشتر بگويند . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله بهجت نيست ( 1 ) گلپايگانى ، صافى : ذكر ركوع بايد به عربى صحيح گفته شود . .
مكارم : رجوع كنيد به ذيل مسأله 1028 .
< صفحة فارغة > [ مسأله 1030 در ركوع بايد به مقدار ذكر واجب بدن آرام باشد ] < / صفحة فارغة > مسأله 1030 در ركوع بايد به مقدار ذكر واجب ، بدن آرام باشد ( 1 ) و در ذكر مستحب هم اگر آن را به قصد ذكرى كه براى ركوع دستور داده‌اند بگويد بنا بر احتياط واجب ( 2 ) ، آرام بودن بدن لازم است ( 3 ) . ( 1 ) خوئى : و در ذكر مستحب هم آرام بودن بدن در صورتى كه قصد خصوصيّت نمايد أحوط است . تبريزى : و در ذكر مستحب هم آرام بودن بدن بهتر است .
بهجت : و آرام گرفتن بدن در حدّى كه بگويند آرام گرفت ، داخل در ركن ركوعى است و زائد بر آن مثل خود ذكر ركوع ، داخل در ركن نيست ، اگر چه واجب است .
زنجانى : براى تحقق ركوع بايد بعد از خم شدن بدن آرام بگيرد و در حال ذكر واجب آن نيز بايد بدن آرام باشد . . ( 2 ) [ عبارت " بنا بر احتياط واجب " در رساله آيت الله مكارم نيست ] ( 3 ) فاضل : بنا بر احتياط واجب بايد بدن آرام باشد .
سيستانى : مسأله در حال ركوع بايد بدن نمازگزار آرام باشد و نبايد بدن خود را به اختيار به طورى حركت دهد كه از حال آرام بودن خارج شود حتَّى بنا بر احتياط زمانى كه مشغول به ذكر واجب نيست ، و اگر عمداً اين استقرار را رعايت نكند ، نماز بنا بر احتياط باطل است حتى اگر ذكر را در حال استقرار اعاده كند .
< صفحة فارغة > [ مسأله 1031 اگر موقعى كه ذكر واجب ركوع را مىگويد ] < / صفحة فارغة > مسأله 1031 اگر موقعى كه ذكر واجب ركوع را مىگويد ، بى اختيار ( 1 ) به قدرى حركت كند كه از حال آرام بودن بدن خارج شود بايد بعد از آرام گرفتن بدن ، بنا بر احتياط واجب ( 2 ) دوباره ذكر را بگويد ( 3 ) ، ولى اگر كمى حركت كند كه از حال آرام بودن بدن خارج نشود ، يا انگشتان را ( 4 ) حركت دهد اشكال ندارد ( 5 ) . ( 1 ) سيستانى : سهواً يا بىاختيار . . ( 2 ) [ عبارت " بنا بر احتياط واجب " در رسالهء آيات عظام : اراكى ، گلپايگانى ، بهجت و صافى نيست ] ( 3 ) خوئى ، تبريزى ، سيستانى : بهتر اين است كه بعد از آرام گرفتن بدن دوباره ذكر را بگويد . . ( 4 ) زنجانى : دستها و انگشتان را . . ( 5 ) خوئى ، سيستانى ، تبريزى : ضررى ندارد .
مكارم : مسأله هر گاه در موقعى كه مشغول ذكر واجب است كسى به او تنه بزند ، يا به علَّت ديگرى بدن از آرامش بيرون رود ، بايد بعد از آرام گرفتن دوباره ذكر را بگويد ، ولى حركات مختصر اشكال ندارد .
< صفحة فارغة > [ مسأله 1032 اگر پيش از آن كه به مقدار ركوع خم شود ] < / صفحة فارغة > مسأله 1032 اگر پيش از آن كه به مقدار ركوع خم شود و بدن آرام بگيرد عمداً ( 1 ) ذكر ركوع را بگويد ، نمازش باطل است ( 2 ) . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله بهجت نيست

563

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 563
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست