responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 532


تحقّق نيّت كافى است . ولى بهتر و أفضل اين است كه نيّت نماز را از قلب خود بگذراند مگر اين كه نزديك به حدّ وسوسه برسد .
< صفحة فارغة > [ مسأله 944 اگر در نماز ظهر يا در نماز عصر نيت كند ] < / صفحة فارغة > مسأله 944 اگر در نماز ظهر يا در نماز عصر نيت كند كه چهار ركعت نماز مىخوانم و معين نكند ، ظهر است يا عصر ( 1 ) ، نماز او باطل است ( 2 ) . و نيز كسى كه مثلًا قضاى نماز ظهر بر او واجب است ، اگر در وقت نماز ظهر بخواهد آن نماز قضا يا نماز ظهر را بخواند ، بايد نمازى را كه مىخواند ، در نيت معيّن كند ( 3 ) . ( 1 ) بهجت : و تصميم هيچ كدام از اين دو را نداشته باشد . . ( 2 ) سيستانى : ولى كافى است نماز ظهر را به عنوان نماز اوّل و نماز عصر را به عنوان نماز دوّم تعيين كند . . ( 3 ) بهجت : بنا بر أحوط .
مكارم : مسأله در موقع نيّت بايد قصد كند كه نماز ظهر را مىخواند يا عصر ، يا نمازهاى ديگر و اگر فقط نيّت كند چهار ركعت نماز مىخوانم كافى نيست ، بلكه نمازى را كه مىخواند بايد در نيّت خود معيّن كند و احتياط واجب آن است كه قضاء و اداء بودن آن را نيز معيّن نمايد .
زنجانى : مسأله در نيت نماز بايد ظهر يا عصر بودن نماز را معين كند و لو به نحو اجمال ، مثل آن كه نيت كند : " آن چه بر من اول واجب شده به جا مىآورم " ؛ پس اگر در نماز ظهر يا در نماز عصر نيت كند كه چهار ركعت نماز مىخوانم و به نحو اجمال هم معين نكند ظهر است يا عصر ، نماز او باطل است . و نيز كسى كه مثلًا قضاى نماز ظهر بر او واجب است اگر در وقت نماز ظهر بخواهد آن نماز قضا يا نماز ظهر را بخواند ، بايد نمازى را كه مىخواند در نيت معين كند .
< صفحة فارغة > [ مسأله 945 انسان بايد از اول تا آخر نماز به نيت خود باقى باشد ] < / صفحة فارغة > مسأله 945 انسان بايد از اول تا آخر نماز به نيت خود باقى باشد ، پس اگر در بين نماز به طورى غافل شود كه اگر بپرسند چه مىكنى ، نداند چه بگويد ، نمازش باطل است . < صفحة فارغة > [ مسأله 946 انسان بايد فقط براى انجام امر خداوند عالم نماز بخواند ] < / صفحة فارغة > مسأله 946 انسان بايد فقط براى انجام امر خداوند عالم ( 1 ) نماز بخواند ، پس كسى كه ريا كند يعنى براى نشان دادن به مردم نماز بخواند ، نمازش باطل است ( 2 ) خواه فقط براى مردم باشد ، يا خدا و مردم هر دو را در نظر بگيرد . ( 1 ) سيستانى : براى تذلل در پيشگاه خداوند عالم . . زنجانى : براى خداوند عالم . . ( 2 ) بهجت : بنا بر احوط . .
مكارم : مسأله هر كس براى ريا يعنى نشان دادن به مردم نماز يا عبادت ديگرى را انجام دهد ، علاوه بر اين كه عبادتش باطل است ، گناه كبيره نيز انجام داده است و اگر خدا و مردم را هر دو در نظر بگيرد ، باز عملش باطل و گناه كبيره است .
< صفحة فارغة > [ مسأله 947 اگر قسمتى از نماز را هم براى غير خدا به جا آورد ] < / صفحة فارغة > مسأله 947 اگر قسمتى از نماز را هم براى غير خدا به جا آورد ، نماز باطل است ، ( چه آن قسمت ، ( 1 ) واجب باشد مثل حمد و سوره ، چه مستحب باشد مانند قنوت ( 2 ) ) ، بلكه اگر تمام نماز را براى خدا به جا آورد ( 3 ) ولى براى نشان دادن به مردم در جاى مخصوصى مثل مسجد ، يا در وقت مخصوصى مثل اول وقت ، يا به طرز مخصوصى ، مثلًا با جماعت نماز بخواند ، نمازش باطل است ( 4 ) .

532

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 532
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست