مكارم : مسأله ميان اذان و اقامه بايد زياد فاصله ندهد و اگر فاصله به قدرى باشد كه اقامه مربوط به آن اذان حساب نشود ، دوباره بگويد و همچنين ميان اذان و اقامه با نماز نبايد زياد فاصله شود و الَّا اذان و اقامه را اعاده نمايد . < صفحة فارغة > [ مسأله 934 اذان و اقامه بايد به عربى صحيح گفته شود ] < / صفحة فارغة > مسأله 934 اذان و اقامه بايد ( 1 ) به عربى صحيح گفته شود ( 2 ) پس اگر به عربى غلط بگويد ( 3 ) ، يا به جاى حرفى حرف ديگر بگويد ، يا مثلًا ترجمهء آنها را به فارسى ( 4 ) بگويد صحيح نيست . ( 1 ) بهجت : بايد بنا بر احتياط . . ( 2 ) بهجت : بلكه لُزوم آن خالى از وجه نيست . . ( 3 ) مكارم : يا ترجمهء آنها را به فارسى يا زبان ديگر بگويد صحيح نيست . بهجت : اگر چه معنى را تغيير ندهد . . ( 4 ) فاضل : يا زبان ديگر . . < صفحة فارغة > [ مسأله 935 اذان و اقامه بايد بعد از داخل شدن وقت نماز گفته شود ] < / صفحة فارغة > مسأله 935 اذان و اقامه بايد بعد از داخل شدن وقت نماز گفته شود و اگر عمداً يا از روى فراموشى پيش از وقت بگويد باطل است ( 1 ) . ( 1 ) سيستانى : مگر در صورتى كه اگر وقت در ميان نماز داخل شود ، حكم به صحّت آن نماز مىشود كه در مسأله [ 744 ] بيان آن گذشت . بهجت : مگر براى اين كه مردم مهيّا براى نماز شوند و يا كارهاى خود را رها كنند كه بعيد نيست يك اذان قبلًا گفته شود اگر مردم را به اشتباه نيندازد و بعد اذان ديگرى براى نماز گفته شود . مكارم : مسأله اذان و اقامه را قبل از داخل شدن وقت نماز نمىتوان گفت و اگر بگويد باطل است . مسأله اختصاصى بهجت : مسأله 770 اگر كسى اذان و اقامه را فراموش كرد و بعد از ركوع يادش آمد ؛ براى درك آنها نمىتواند نماز را قطع كند ؛ ولى اگر قبل از ركوع يادش آمد ، مستحب است به قصد تحصيل ثواب اذان و اقامه نماز را قطع كند و بعد از اذان و اقامه نماز را از سر بگيرد ، و اگر فقط اذان را به تنهايى فراموش كرده بنا بر أظهر قطع نماز جايز نيست ، و اگر فقط اقامه را فراموش كرده ، جواز قطع نماز خالى از وجه نيست ، اگر چه خلاف احتياط است . < صفحة فارغة > [ مسأله 936 اگر پيش از گفتن اقامه شك كند كه اذان گفته ] < / صفحة فارغة > مسأله 936 اگر پيش از گفتن اقامه شك كند كه اذان گفته يا نه بايد اذان را بگويد ، ولى اگر مشغول اقامه شود و شك كند كه اذان گفته يا نه ، گفتن اذان لازم نيست . < صفحة فارغة > [ مسأله 937 اگر در بين اذان يا اقامه ] < / صفحة فارغة > مسأله 937 اگر در بين اذان يا اقامه پيش از آن كه قسمتى را بگويد شك كند كه قسمت پيش از آن را گفته يا نه ، بايد قسمتى را كه در گفتن آن شك كرده بگويد ، ولى اگر در حال گفتن قسمتى از اذان يا اقامه شك كند كه آن چه پيش از آن است گفته يا نه ، گفتن آن لازم نيست . ( 1 ) ( 1 ) بهجت : شك كند جملهء قبلى را گفته يا نه ، بعيد نيست گفتن آن لازم نباشد . مكارم : مسأله اگر در جمله هاى اذان و اقامه شك كند ، احتياط آن است كه برگردد و به جا آورد . < صفحة فارغة > [ مسأله 938 مستحب است انسان در موقع گفتن اذان ، رو به قبله بايستد ] < / صفحة فارغة > مسأله 938 مستحب است انسان در موقع گفتن اذان ، رو به قبله بايستد و با وضو يا