responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 492


< صفحة فارغة > [ مسأله 883 در جايى كه به واسطهء احتمال باد و باران ] < / صفحة فارغة > مسأله 883 در جايى كه به واسطهء احتمال باد و باران و زيادى جمعيت و مانند اينها اطمينان ندارد كه بتواند نماز را تمام كند ، اگر به اميد تمام كردن شروع كند اشكال ندارد و اگر به مانعى برنخورد نمازش صحيح است و در جايى كه ماندن در آن حرام است ( 1 ) ، مثلًا زير سقفى كه نزديك است خراب شود بايد نماز نخواند ، ولى اگر خواند باطل نيست ، و همچنين روى چيزى كه ايستادن و نشستن روى آن حرام است ، مثل فرشى كه اسم خدا بر آن نوشته شده بايد نماز نخواند ولى اگر خواند صحيح است . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله بهجت نيست ( 1 ) مكارم : ( مثلًا جايى كه خطر خراب شدن سقف يا ريزش كوه و آمدن سيلاب دارد ) بايد نماز نخواند و اگر بخواند احتياط واجب اعادهء آن است همچنين روى چيزى كه ايستادن و نشستن بر آن حرام است مانند فرشى كه نام خدا بر آن نوشته شده است .
فاضل : ( مثلًا جايى كه خطر خراب شدن سقف يا ريزش كوه يا تصادف و . . دارد ) نبايد نماز بخواند ولى اگر خواند نمازش صحيح است ليكن مرتكب حرام شده است و همچنين روى چيزى كه ايستادن و نشستن روى آن حرام است مانند فرش يا روز نامه‌اى كه اسم خدا و آيات قرآن بر آن نوشته شده نبايد نماز بخواند ولى اگر خواند نمازش صحيح است امّا مرتكب حرام شده است .
خوئى ، تبريزى : " شرط سوّم " : بايد در جايى نماز بخواند كه احتمال بدهد نماز را تمام مىكند و نماز خواندن در جايى كه به واسطهء باد و باران و زيادى جمعيّت و مانند اينها اطمينان دارد كه نمىتواند نماز را تمام كند صحيح نيست اگر چه اتّفاقاً نماز را تمام كند . اگر در جايى كه ماندن در آن حرام است مثلًا زير سقفى كه نزديك است خراب شود نماز بخواند اگر چه معصيت كرده ولى نمازش اشكالى ندارد . نماز خواندن روى چيزى كه ايستادن و نشستن روى آن حرام است ، مثل جايى از فرش كه اسم خدا بر آن نوشته شده بنا بر احتياط صحيح نيست .
سيستانى : " شرط سوم " : بايد در جايى نماز بخواند كه احتمال بدهد نماز را تمام مىكند ؛ ولى اگر در جايى كه به واسطهء باد و باران و زيادى جمعيت و مانند اينها اطمينان دارد كه نمىتواند نماز را تمام كند ؛ رجاءً بخواند و اگر چه اتفاقاً تمام كند اشكال ندارد . .
سيستانى : چنانچه مانع از قصد قربت شود صحيح نيست .
گلپايگانى ، اراكى : شرط سوّم : ( گلپايگانى : آن كه در جايى نماز بخواند كه اطمينان به تمام كردن نماز داشته باشد ) بنا بر احتياط واجب بايد در جايى نماز بخواند كه اطمينان داشته باشد نماز را تمام مىكند و در جايى كه به واسطهء احتمال باد و باران و زيادى جمعيّت و مانند اينها اطمينان ندارد كه بتواند نماز را تمام كند احتياط واجب آن است كه نماز نخواند .
شرط چهارم : آن كه در جايى كه ماندن در آن حرام است مثلًا زير سقفى كه نزديك است خراب شود نماز نخواند ؛ شرط پنجم : آن كه روى چيزى كه ايستادن و نشستن روى آن حرام است مثل فرشى كه اسم خدا بر آن نوشته شده نماز نخواند .

492

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 492
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست