responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 484


( 2 ) سيستانى : اگر ديگرى او را بيرون كرده و جاى او را اشغال كند . . ( 3 ) خوئى ، گلپايگانى ، صافى ، تبريزى : نمازش باطل است . ( تبريزى : مگر آن كه شخص اوّلى از آنجا اعراض كند ) . سيستانى ، نورى : نمازش صحيح است اگر چه گناه كرده است .
زنجانى : نمازش به احتياط مستحب باطل است .
< صفحة فارغة > [ مسأله 869 اگر در جايى كه نمىداند غصبى است ] < / صفحة فارغة > مسأله 869 اگر در جايى كه نمىداند غصبى است نماز بخواند و بعد از نماز بفهمد ، يا در جايى كه غصبى بودن آن را فراموش كرده نماز بخواند و بعد از نماز يادش بيايد ، نماز او صحيح است ( 1 ) مگر آن كه خودش غصب كرده باشد ( 2 ) كه در اين صورت به احتياط واجب نمازش باطل است ( 3 ) . ( 1 ) اراكى : بقيه مسأله ذكر نشده . ( 2 ) نورى : بقيه مسأله ذكر نشده . مكارم : كه نمازش اشكال دارد . ( 3 ) گلپايگانى ، سيستانى ، صافى : كسى كه خودش جايى را غصب كرده اگر فراموش كند و در آنجا نماز بخواند نمازش باطل است بنا بر احتياط .
خوئى ، تبريزى : مسأله اگر در جايى كه غصبى بودن آن را فراموش كرده نماز بخواند و بعد از نماز يادش بيايد ، نماز او صحيح است ، ولى كسى كه خودش جايى را غصب كرده ، اگر فراموش كند و در آنجا نماز بخواند ، نمازش باطل است و اگر در جايى كه نمىداند غصبى است نماز بخواند و بعد از نماز بفهمد كه محلّ سجده‌اش غصبى بوده بعيد نيست كه نمازش باطل باشد .
زنجانى : مسأله اگر به جهت عذرى در جاى غصبى نماز بخواند بىترديد نمازش بىترديد صحيح است مثلًا اگر تقصير نكرده باشد و در جايى كه شك دارد غصبى است يا نه ، يا از غصبى بودن آن غفلت داشته باشد و يا به اشتباه يا به جهت ندانستن مسأله آنجا را مباح بداند يا غصبى بودن آن را فراموش كرده نماز بخواند و بعد از نماز يادش بيايد ، نماز او صحيح است ؛ و كسى كه خودش جايى را غصب كرده ، اگر فراموش كند و در آنجا نماز بخواند فراموشى عذر نيست و نمازش به احتياط مستحب باطل است .
بهجت : مسأله اگر در جايى نماز بخواند و بعد از نماز بفهمد كه غصبى بوده يا در جايى كه غصبى بودن آن را فراموش كرده ، نماز بخواند و بعد از نماز يادش بيايد ، نماز او بنا بر اظهر صحيح است اگر چه خودش غصب كرده باشد ، ولى اگر در بين نماز فهميد كه آن مكان غصبى است در صورت امكان بدون اين كه نماز را به هم بزند بايد بقيهء نماز را در مكان مباح انجام دهد و در صورتى كه ممكن نباشد بايد نماز را قطع كند و در جاى مباح نماز را از سر بگيرد ، و اگر وقت تنگ است آن چه از نماز به جا آورده صحيح است و بقيهء نماز را در حين خروج از آن مكان به جا مىآورد .
< صفحة فارغة > [ مسأله 870 اگر بداند جايى غصبى است ] < / صفحة فارغة > مسأله 870 اگر بداند جايى غصبى است ( 1 ) ولى نداند كه در جاى غصبى نماز باطل است ( 2 ) و در آنجا نماز بخواند ، نماز او باطل مىباشد ( 3 ) . ( 1 ) سيستانى : و تصرّف در آن حرام است ولى نداند كه در جاى غصبى نماز خواندن اشكال دارد و در آنجا نماز بخواند نماز او بنا بر احتياط باطل مىباشد . ( 2 ) بهجت : و در ندانستن مسأله هم كوتاهى كرده و مقصّر باشد . .

484

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 484
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست