گلپايگانى : مىتواند لباسش را بيرون آورد و بدن را آب بكشد و نماز را به دستورى كه براى برهنگان گفته شد ، به جا آورد و مىتواند كه با همان لباس نماز بخواند . و اگر به واسطهء سرما يا عذر ديگر نتواند لباس را بيرون آورد ، هر كدام از بدن يا لباس را كه بخواهد مىتواند آب بكشد ولى اگر مثلًا نجاست يكى بول است كه اگر بخواهد با آب قليل آب بكشد ، بايد دو مرتبه آب روى آن بريزد و ديگرى خون است كه يك مرتبه ريختن آب روى آن كافى است بايد آن را كه به بول نجس شده ، آب بكشد . صافى : بهتر اين است كه بدن را آب بكشد و با همان لباس نماز بخواند و احتياطاً هم به دستورى كه براى برهنگان است نماز را اعاده نمايد ولى اگر مثلًا . . [ بقيه مثل آيت الله گلپايگانى ] خوئى ، تبريزى : أولى اين است كه بدن را آب كشيده و با لباس نجس نماز بخواند ، و جايز است كه لباس را آب كشيده و با بدن نجس نماز بخواند ولى در صورتى كه نجاست يكى از آنها بيشتر باشد لازم است آن را آب بكشد ( تبريزى : ولى چنانچه ديگرى را آب بكشد نمازش صحيح است ) . مكارم : احتياط واجب آن است كه بدن را آب بكشد و نماز را با همان لباس نجس بخواند ولى اگر نجاست لباس شديدتر باشد ، ( مثلًا نجاستش از بول باشد كه بايد آن را با آب قليل دو مرتبه شست و نجاست بدن مثلًا از خون باشد كه يك مرتبه شستن كافى است ) احتياط واجب آن است كه لباس را بشويد و با نجاست بدن نماز را بخواند . بهجت : احتياط در اين است كه بدن را آب بكشد و با لباس نجس نماز بخواند ، ولى در صورتى كه نجاست يكى از آنها بيشتر باشد ، لازم است بنا بر احتياط آن را آب بكشد بلكه بعيد نيست وظيفهاش همين باشد . سيستانى : احتياط لازم اين است كه بدن را آب كشيده و با لباس نجس نماز بخواند ولى در صورتى كه نجاست لباس بيشتر يا شديدتر باشد ، مُخيّر است كه هر كدام را مىخواهد آب بكشد . ( 2 ) فاضل : نجاست بدن شديدتر يا بيشتر باشد ؛ مثلًا نجاست بدن بول باشد كه بايد دو مرتبه آن را با آب قليل آب بكشد . . < صفحة فارغة > [ مسأله 813 كسى كه غير از لباس نجس لباس ديگرى ندارد ] < / صفحة فارغة > مسأله 813 كسى كه غير از لباس نجس ، لباس ديگرى ندارد ( 1 ) ( و وقت تنگ است يا احتمال نمىدهد كه لباس پاك پيدا كند ( 2 ) ) اگر به واسطهء سرما يا عذر ديگر نمىتواند لباس را بيرون بياورد بايد در همان لباس نماز بخواند و نمازش صحيح است ولى چنانچه بتواند لباس را بيرون بياورد ، بايد نماز را به دستورى كه براى برهنگان گفته شد به جا آورد . ( 3 ) اين مسأله در رسالهء آيت الله زنجانى نيست ( 1 ) گلپايگانى : مختار است با همان لباس نماز بخواند يا نماز را به دستورى كه براى برهنگان گفته شد به جا آورد . ولى اگر به واسطهء سرما و مانند آن نمىتواند لباسش را بيرون آورد بايد با لباس نجس نماز بخواند و نماز او صحيح است . [ پايان مسأله ] خوئى ، سيستانى : بايد با لباس نجس نماز بخواند و نمازش صحيح است . [ پايان مسأله ] تبريزى : و با لباس نجس نماز بخواند ، نماز او صحيح است . [ پايان مسأله ] مكارم : وا حتمال نمىدهد تا آخر وقت لباس پاك پيدا كند بايد با همان لباس نماز بخواند . [ پايان مسأله ]