( 5 ) [ كلمه " تمام " در رساله آيات عظام : خوئى ، تبريزى و سيستانى نيست ] ( 6 ) گلپايگانى ، خوئى ، تبريزى ، سيستانى ، صافى ، فاضل : يا نفهمد كه در وقت خوانده يا پيش از وقت ، نمازش باطل است ، بلكه اگر بعد از نماز بفهمد كه در بين نماز وقت داخل شده است بايد ( گلپايگانى ، فاضل ، صافى : به احتياط واجب ) دوباره آن نماز را بخواند . مكارم : مسأله هر گاه انسان بر اثر غفلت و فراموشى مشغول نماز شود بىآن كه از دخول وقت با خبر گردد چنانچه تمام نمازش در وقت واقع شده باشد صحيح است و اگر همه يا قسمتى از آن پيش از وقت بود نمازش باطل است . < صفحة فارغة > [ مسأله 746 اگر يقين كند وقت داخل شده ] < / صفحة فارغة > مسأله 746 اگر يقين كند ( 1 ) وقت داخل شده و مشغول نماز شود و در بين نماز شك كند كه وقت داخل شده يا نه ، نماز او باطل است ، ولى اگر در بين نماز يقين داشته باشد كه وقت شده و شك كند كه آن چه از نماز خوانده در وقت بوده يا نه ، نمازش صحيح است ( 2 ) . ( 1 ) زنجانى : اگر اطمينان كند . . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله بهجت نيست ( 2 ) نورى : ولى اگر بداند جزئى از نماز در خارج وقت بوده ، نماز او باطل است . زنجانى : اگر در بين نماز اطمينان داشته باشد كه وقت شده ، نمازش صحيح است ، هر چند اطمينان كند كه نماز را پيش از وقت شروع كرده است ، چنانچه گذشت . مكارم : مسأله هر گاه بعد از نماز شك كند نماز را در وقت خوانده يا نه ، نماز او صحيح است ، به شرط آن كه هنگام شروع نماز غافل از وقت نباشد ولى اگر در بين نماز شك كند نماز او باطل است و بايد پس از دخول وقت اعاده كند . < صفحة فارغة > [ مسأله 747 اگر وقت نماز به قدرى تنگ است ] < / صفحة فارغة > مسأله 747 اگر وقت نماز به قدرى تنگ است كه به واسطهء به جا آوردن بعضى از كارهاى مستحبّ نماز ( 1 ) ، مقدارى از آن بعد از وقت خوانده مىشود ( 2 ) ، بايد آن مستحبّ را به جا نياورد . مثلًا اگر به واسطهء خواندن قنوت ، مقدارى از نماز بعد از وقت خوانده مىشود ، بايد قنوت نخواند ( 3 ) . ( 1 ) زنجانى : هم چون اذان و قنوت بلكه سوره بترسد مقدارى از آن بعد از وقت خوانده شود ، بايد آن مستحب را به جا نياورد . [ پايان مسأله ] ( 2 ) فاضل : مقدارى از واجبات در خارج وقت خوانده شود . . ( 3 ) فاضل ، نورى : ( فاضل : نبايد قنوت بخواند ) و اگر بخواند ، معصيت كرده ولى نمازش صحيح است . سيستانى : و اگر خواند ، در صورتى نماز صحيح است كه حدّ اقل يك ركعت از آن در وقت واقع شده باشد . < صفحة فارغة > [ مسأله 748 كسى كه به اندازهء خواندن يك ركعت نماز وقت دارد ] < / صفحة فارغة > مسأله 748 كسى كه به اندازهء خواندن يك ركعت نماز وقت دارد ( 1 ) ، بايد نماز را به نيّت ادا بخواند ( 2 ) ولى نبايد عمداً نماز را تا اين وقت تأخير بيندازد .