responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 406


به جاى نماز ظهر دو ركعت نماز جمعه بخواند ولى در اين زمان اگر كسى نماز جمعه بخواند ، احتياط واجب آن است كه نماز ظهر را هم بخواند .
زنجانى : ولى در زمان غيبت حضرت عليه السلام خواندن نماز ظهر در وقتِ امكان حضور در نماز جمعه با شرايط معتبر ، خلاف احتياط است .
فاضل ، مكارم : مسأله نماز جمعه دو ركعت است و در روز جمعه جانشين نماز ظهر مىشود و در زمان حضور پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم و امام معصوم عليه السلام و نائب خاصّ او ، واجب عينى است ، اما در زمان غيبت كبرى واجب تخييرى مىباشد ، يعنى ميان نماز جمعه و نماز ظهر مخيّر است ، ولى در زمانى كه حكومت عدل اسلامى مىباشد و نماز جمعه اقامه شود ، بهتر آن است كه نماز جمعه خوانده شود .
مكارم : احتياط آن است كه ترك نشود .
تبريزى : مسأله در زمان غيبت امام عليه السلام نماز جمعه در غير صورتى كه ذكر خواهد شد اگر اقامه شود مجزى از نماز ظهر نيست . لكن در صورت اقامهء آن با شرايط ، شركت در آن بنا بر احتياط ، واجب است .
بهجت : مسأله در روز جمعه انسان مىتواند بنا بر أظهر به جاى نماز ظهر دو ركعت نماز جمعه بخواند و در عصر غيبت وجوب آن تخييرى است يعنى نماز جمعه كفايت از نماز ظهر مىكند شرايط و احكام نماز جمعه در وقت مربوط به آن بيان خواهد شد .
< صفحة فارغة > [ مسأله 734 نماز جمعه را از موقعى كه عرفاً اول ظهر مىگويند تأخير نيندازند ] < / صفحة فارغة > مسأله 734 احتياط واجب آن است كه نماز جمعه را از موقعى كه عرفاً اول ظهر مىگويند تأخير نيندازند و اگر از اوائل ظهر تأخير افتاد به جاى نماز جمعه نماز ظهر بخواند . بهجت : رجوع كنيد به مسأله 1 ( از احكام نماز جمعه ) صفحهء ( 872 ) .
خوئى : مسأله وقت نماز جمعه ، وقت زوال آفتاب است و وقتش تا برابر شدن سايه شاخص است با شاخص بنا بر أظهر .
اراكى : مسأله وقت نماز جمعه از اوّل ظهر است تا وقتى كه يك ساعت از اوّل ظهر بگذرد .
گلپايگانى ، صافى : مسأله وقت نماز جمعه از اول ظهر است ، تا مقدارى كه مكلف بتواند نماز جمعه را با شرايط آن از تحصيل طهارت از حدث و خبث و حضور در اجتماع به جا آورد .
سيستانى : مسأله وقت نماز جمعه ، وقت زوال آفتاب يعنى ظهر است و وقتش اول عرفى زوال است پس هر گاه از اين وقت نماز جمعه را تأخير انداخت وقتش تمام شده و نماز ظهر را بايد به جا آورد .
زنجانى : مسأله وقت نماز جمعه از اول ظهر است تا يك ساعت ، و مراد از ساعت : ( 112 ) روز است ؛ بنا بر اين در فصول مختلف تغيير مىكند .
تبريزى : مسأله وقت نماز جمعه از اول ظهر است تا وقتى كه سايه شاخص در طرف مشرق به اندازهء خود شاخص شود . مكارم : مسأله وقت نماز جمعه از اول ظهر است به مقدارى كه اذان و خطبه ها و نماز مطابق معمول انجام شود و با گذشتن اين مقدار ، وقت نماز جمعه پايان مىيابد و بايد نماز ظهر خوانده شود .

406

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 406
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست