زنجانى : مسأله اگر چيز پاكى كه تيمم به آن صحيح است ندارد ، بنا بر احتياط به چيز نجس تيمم كرده و نماز خوانده و بعداً قضاى آن را نيز به جا آورد . < صفحة فارغة > [ مسأله 693 اگر يقين داشته باشد كه تيمّم به چيزى صحيح است ] < / صفحة فارغة > مسأله 693 اگر يقين داشته باشد كه تيمّم به چيزى صحيح است و به آن تيمّم نمايد ، بعد بفهمد تيمّم به آن باطل بوده نمازهايى را كه با آن تيمّم خوانده بايد دوباره بخواند . اين مسأله ، در رسالهء آيات عظام : مكارم و به جهت نيست < صفحة فارغة > [ مسأله 694 چيزى كه بر آن تيمّم مىكند ] < / صفحة فارغة > مسأله 694 چيزى كه بر آن تيمّم مىكند ( 1 ) بايد غصبى نباشد ( 2 ) . ( 1 ) خوئى ، گلپايگانى ، تبريزى ، صافى : و مكان آن چيز . . ( 2 ) خوئى ، گلپايگانى ، تبريزى ، صافى : پس اگر بر خاك غصبى تيمّم كند ، يا خاكى را كه مال خود اوست بىاجازه ، در ملك ديگرى بگذارد و بر آن تيمّم كند ، تيمّم او باطل است . سيستانى : پس اگر بر خاك غصبى تيمّم كند تيمّم او باطل است . زنجانى : بنا بر احتياط مستحب . همچنين مكان آن چيزى كه بر آن تيمم مىكند در صورتى كه تيمم ، تصرف در شىء غصبى به شمار آيد ، بنا بر احتياط مستحب غصبى نباشد ، پس اگر بر خاك غصبى تيمم كند ، يا خاكى را كه مال خود اوست بى اجازه در ملك ديگرى بگذارد و بر آن تيمم كند ، تيمم او بنا بر احتياط مستحب باطل مىباشد . مكارم : بنا بر احتياط واجب . اما اگر نداند غصبى است يا فراموش كرده باشد ، تيمّم او صحيح است ، مگر آن كه خودش آن را غصب كرده باشد . < صفحة فارغة > [ مسأله 695 تيمّم در فضاى غصبى باطل نيست ] < / صفحة فارغة > مسأله 695 تيمّم در فضاى غصبى باطل نيست ( 1 ) ، پس اگر در ملك خود ، دستها را به زمين بزند و بىاجازه داخل ملك ديگرى شود و دستها را به پيشانى بكشد ، تيمّم او باطل نمىشود . ( 2 ) اين مسأله ، در رسالهء آيات عظام : مكارم و بهجت نيست ( 1 ) اراكى ، گلپايگانى ، خوئى ، صافى ، تبريزى : باطل است . . زنجانى : بنا بر احتياط مستحب باطل است . [ پايان مسأله ] ( 2 ) اراكى ، گلپايگانى ، خوئى ، تبريزى ، صافى : باطل است . سيستانى : تيمّم او صحيح مىباشد اگر چه گناه كرده است . < صفحة فارغة > [ مسأله 696 اگر نداند محل تيمّم غصبى است ] < / صفحة فارغة > مسأله 696 اگر نداند محل تيمّم غصبى است و يا فراموش كرده باشد ، تيمّم او صحيح است ( 1 ) ، اگر چه فراموش كننده خود ، غاصب باشد . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله بهجت نيست ( 1 ) فاضل : مگر آن كه فراموش كننده خود غاصب باشد ، كه بنا بر احتياط تيمّمش باطل است . مكارم : رجوع كنيد به ذيل مسأله ( 694 ) . خوئى ، تبريزى : مسأله تيمّم به چيز غصبى ، يا در فضاى غصبى يا بر چيزى كه در ملك غصبى است در حالى كه فراموش كرده يا غفلت داشته باشد صحيح است ولى اگر چيزى را خودش غصب كرده و فراموش كند كه غصب كرده ( و بر آن تيمّم كند ، يا ملكى را غصب كند و فراموش كند كه غصب كرده ) و چيزى را كه بر آن تيمّم مىكند در آن ملك بگذارد ، يا در فضاى آن ملك تيمّم نمايد حكم او حكم عامد است .