( 3 ) خوئى ، زنجانى ، سيستانى : بنا بر احتياط مستحب . . تبريزى : بنا بر احتياط . . مكارم : بنا بر احتياط واجب بايد مانند كفارهء قسم را بدهد ، يعنى : . . ( 4 ) اراكى ، خوئى ، تبريزى ، سيستانى ، زنجانى : بقيه مسأله ذكر نشده . گلپايگانى ، صافى : و اگر بر هيچ يك از آنها قدرت نداشته باشد سه روز روزه بگيرد و اگر زن موى خود را در عزاى ميّت ببرد كفاره آن دو ماه پى در پى روزه گرفتن و يا يك بنده آزاد كردن و يا شصت مسكين طعام دادن است . مكارم : بلكه اگر خون هم نيايد بايد به اين دستور عمل نمايد . [ پايان مسأله ] < صفحة فارغة > [ مسأله 637 در گريهء بر ميّت صدا را خيلى بلند نكنند ] < / صفحة فارغة > مسأله 637 احتياط واجب ( 1 ) آن است كه در گريهء بر ميّت صدا را خيلى بلند نكنند . اين مسأله ، در رسالهء آيات عظام : اراكى و بهجت نيست ( 1 ) سيستانى ، زنجانى : احتياط مستحبّ . . < فهرس الموضوعات > نماز وحشت < / فهرس الموضوعات > نماز وحشت < صفحة فارغة > [ مسأله 638 استحباب نماز وحشت ] < / صفحة فارغة > مسأله 638 مستحبّ است ( 1 ) در شب اول قبر ( 2 ) ، دو ركعت نماز وحشت براى ميّت بخوانند و دستور آن اين است كه ، در ركعت اول بعد از حمد يك مرتبه " آية الكرسى " و در ركعت دوم بعد از حمد ده مرتبه سورهء " انَّا أَنْزَلْناه " بخوانند و بعد از سلام نماز بگويند : " اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَابْعَثْ ثَوَابَهَا الَى قَبْرِ فُلانٍ " و به جاى كلمه فلان ، اسم ميّت را بگويند . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله بهجت نيست ( 1 ) خوئى ، تبريزى ، سيستانى : سزاوار است . . ( 2 ) مكارم : به اميد اين كه مطلوب پروردگار باشد . . < صفحة فارغة > [ مسأله 639 نماز وحشت را در هر موقع از شب اول قبر مىشود خواند ] < / صفحة فارغة > مسأله 639 نماز وحشت را در هر موقع از شب اول قبر مىشود خواند ، ولى بهتر است در اول شب بعد از نماز عشا خوانده شود . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله بهجت نيست < صفحة فارغة > [ مسأله 640 اگر بخواهند ميّت را به شهر دورى ببرند ] < / صفحة فارغة > مسأله 640 اگر بخواهند ميّت را به شهر دورى ببرند ، يا به جهت ديگر دفن او تأخير بيفتد ، بايد نماز وحشت را تا شب اول قبر او تأخير بيندازند . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله بهجت نيست مكارم : مسأله اگر دفن ميّت به علتى به تأخير بيفتد بايد نماز وحشت را تا شب اول دفن او تأخير بيندازند . < فهرس الموضوعات > نبش قبر < / فهرس الموضوعات > نبش قبر < صفحة فارغة > [ مسأله 641 نبش قبر مسلمان ] < / صفحة فارغة > مسأله 641 نبش قبر مسلمان ، يعنى شكافتن قبر او اگر چه طفل ، يا ديوانه باشد حرام است ( 1 ) ولى اگر بدنش از بين رفته و خاك شده باشد ( 2 ) اشكال ندارد . ( 1 ) مكارم : و منظور از نبش قبر آن است كه آن را طورى بشكافند كه آثار بدن ميّت ظاهر شود و اگر بدن ظاهر نشود اشكال ندارد ، مگر اين كه موجب هتك و بىاحترامى باشد . ( 2 ) زنجانى : اگر تمام گوشت و استخوانش خاك شده باشد . .