responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 304


تا ده روز حكم استحاضه دارد بعد از گذشتن ده روز اگر همزمان با ايّام عادت حيضش باشد ، بايد مطابق احكام حائض عمل كند ( خواه نشانه هاى خون حيض را داشته باشد يا نه ) و اگر همزمان با ايّام عادتش نباشد حكم استحاضه دارد ، مگر اين كه خون داراى نشانه هاى حيض باشد .
سيستانى : مسأله زنى كه در حيض عادت عدديه دارد ، اگر بعد از زاييدن تا يك ماه يا بيشتر از يك ماه پى در پى خون ببيند ، به اندازه روزهاى عادت او نفاس است و خونى كه بعد از نفاس تا ده روز مىبيند اگر چه عادت وقتيه هم داشته باشد و خون در روزهاى عادت ماهانه‌اش باشد ، استحاضه است ، مثلًا زنى كه عادت حيض او از بيستم هر ماه تا بيست و هفتم آن ماه است اگر روز دهم ماه زاييد و تا يك ماه يا بيشتر پى در پى خون ديد ، تا روز هفدهم نفاس و از روز هفدهم تا ده روز حتى خونى كه در روزهاى عادت خود كه از بيستم تا بيست و هفتم است مىبيند ، استحاضه مىباشد ، و بعد از گذشتن ده روز اگر عادت وقتيه داشته باشد و خونى را كه مىبيند در روزهاى عادتش نباشد . بايد منتظر روزهاى عادتش شود هر چند كه انتظارش يك ماه يا بيشتر طول بكشد هر چند كه خون در اين مدت داراى نشانه هاى حيض باشد و اگر صاحب عادت وقتيه نباشد بايد حيض خود را چنانچه ممكن است با نشانه هاى آن تعيين كند روش آن در مسأله [ 489 ] گذشت و اگر ممكن نيست مثل اين كه همهء خونى را كه ده روز بعد از نفاس مىبيند يكسان باشد و يك ماه يا چند ماه به همين صفت ادامه پيدا كند بايد در هر ماه ، حيض بعضى از خويشان خود را براى خويش حيض قرار دهد به تفصيلى كه در مسألهء [ 489 ] گذشت و اگر ممكن نيست ، عددى را كه مناسب با خود مىداند اختيار نمايد و توضيح آن در مسأله [ اختصاصى ( 481 ) ، صفحهء ( 285 ) ] گذشت .
< صفحة فارغة > [ مسأله 520 زنى كه در حيض عادت ندارد ] < / صفحة فارغة > مسأله 520 زنى كه در حيض عادت ندارد ، ( 1 ) اگر بعد از زايمان تا يك ماه يا بيشتر از يك ماه خون ببيند ، ده روز اول آن نفاس ( 2 ) و ده روز دوم آن استحاضه است ( 3 ) و خونى كه بعد از آن مىبيند ، اگر نشانهء حيض را داشته باشد ( 4 ) حيض و گر نه آن هم استحاضه مىباشد . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله بهجت نيست ( 1 ) خوئى ، تبريزى ، سيستانى : زنى كه در حيض عادت عدديّه ندارد . . ( 2 ) خوئى ، تبريزى : حكم ده روز اوّل آن در مسأله [ 517 ] گذشت . . ( 3 ) سيستانى : و امّا خونى كه بعد از آن مىبيند ممكن است حيض باشد و ممكن است استحاضه باشد و براى تعيين حيض بايد به دستورى كه در مسأله پيش گفته شد رفتار نمايد . ( 4 ) خوئى ، تبريزى : يا در وقت عادتش باشد . .
فاضل : رجوع كنيد به مسألهء اختصاصى ( 514 ) ، بعد از همين مسأله .
زنجانى : مسأله زنى كه در حيض عادت ندارد ، يا عادت خود را فراموش كرده است ، خونى را كه تا ده روز بعد از زايمان مىبيند خون نفاس ، و پس از آن تا ده روز استحاضه و پس از آن اگر خون نشانه حيض را داشته باشد ، حيض و گر نه استحاضه است .

304

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 304
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست