responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 216


صافى : در صورتى كه سر و گردن را اول نشويد باطل است ، و اگر طرف چپ را پيش از طرف راست بشويد بنا بر احتياط غسلش باطل است .
خوئى : مسأله در غسل ترتيبى بايد به نيّت غسل ، اول سر و گردن بعد بدن را بشويد و بهتر آن است كه اول طرف راست بعد طرف چپ بدن را بشويد ( و تحقق غسل ترتيبى به حركت دادن هر يك از اعضاء سه گانه زير آب به قصد غسل بىاشكال نيست و احتياط در اكتفا نكردن به او است ) و اگر عمداً يا از روى فراموشى يا به واسطهء ندانستن مسأله بدن را قبل از سر بشويد غسل او باطل است .
سيستانى : بنا بر احتياط لازم اوّل تمام سر و گردن . .
زنجانى : بهتر بلكه مطابق احتياط استحبابى . .
تبريزى : با حركت دادن اعضاء بدن زير آب به قصد غسل ترتيبى ، غسل محقق نمىشود . .
سيستانى : و اگر عمداً بدن را قبل از پايان يافتن غسل تمام سر و گردن بشويد ، بنا بر احتياط ، غسل او باطل است .
[ قسمت داخل پرانتز در رساله آيت الله زنجانى نيست ] < صفحة فارغة > [ مسأله 362 نصف ناف و نصف عورت را بايد با طرف راست بدن بشويد ] < / صفحة فارغة > مسأله 362 نصف ناف و نصف عورت را بايد با طرف راست بدن و نصف ديگر را بايد با طرف چپ بشويد ( 1 ) ، بلكه بهتر است تمام ناف و عورت با هر دو طرف شسته شود . اين مسأله در رسالهء آيات عظام : خوئى ، تبريزى ، زنجانى و سيستانى نيست ( 1 ) بهجت : بقيه مسأله ذكر نشده .
مسأله اختصاصى خوئى ، تبريزى ، زنجانى : مسأله 68 3 سيستانى : مسأله 361 در صورتى كه بدن را قبل از سر بشويد لازم نيست غسل را اعاده كند بلكه چنانچه بدن را دوباره ( خوئى : پيش از آن كه حدثى از او سر بزند ) بشويد ، غسل او صحيح خواهد بود .
< صفحة فارغة > [ مسأله 363 براى آن كه يقين كند ] < / صفحة فارغة > مسأله 363 براى آن كه يقين كند هر سه قسمت ( 1 ) ، يعنى سر و گردن و طرف راست و طرف چپ را ( 2 ) كاملًا غسل داده ، بايد هر قسمتى را كه مىشويد مقدارى از قسمتهاى ديگر را هم با آن قسمت بشويد ( 3 ) . بلكه احتياط مستحبّ ( 4 ) آن است كه تمام طرف راست گردن را با طرف راست بدن و تمام طرف چپ گردن را با طرف چپ بدن بشويد . ( 1 ) خوئى ، تبريزى : هر دو قسمت . . ( 2 ) خوئى : سر و گردن و بدن را . . ( 3 ) خوئى ، تبريزى ، بهجت ، نورى : بقيه مسأله ذكر نشده . ( 4 ) گلپايگانى ، صافى : احتياط . .
زنجانى : مسأله در هر دو قسمت ، يعنى سر و گردن و بدن بايد يقين كند كه آن قسمت را كاملًا شسته است .

216

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 216
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست