responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 196


( 3 ) - [ قسمت داخل پرانتز در رساله آيات عظام : اراكى ، گلپايگانى ، بهجت ، صافى و زنجانى نيست ] ( 4 ) اراكى ، گلپايگانى ، صافى ، زنجانى : بقيه مسأله ذكر نشده .
بهجت : و احتياطاً تيمم نمايد . [ پايان مسأله ] فاضل : و اگر باز است بعد از شستن اطراف آن بنا بر احتياط واجب پارچه‌اى روى آن قرار داده و دست تر بر روى آن بكشد .
< صفحة فارغة > [ مسأله 338 اگر در جاى وضو يا غسل چيزى چسبيده است ] < / صفحة فارغة > مسأله 338 اگر در جاى وضو يا غسل چيزى چسبيده است كه برداشتن آن ممكن نيست ، ( 1 ) يا به قدرى مشقّت دارد كه نمىشود تحمل كرد بايد به دستور جبيره عمل كند ( 2 ) . ( 1 ) مكارم : يا بسيار مشقت دارد ، بايد به دستور جبيره عمل كند يعنى اطراف آن را بشويد و روى آن را دست بكشد . ( 2 ) گلپايگانى ، صافى : و بنا بر احتياط واجب اگر تمام يا بعض محلّ تيمّم بىمانع باشد ، تيمّم هم بنمايد چنانچه گفته شد .
خوئى ، تبريزى : وظيفه‌اش تيمّم است ، ( تبريزى : مگر در صورتى كه در جاى تيمم هم چسبيده باشد كه در اين صورت ، وضو يا غسل كافى است ) بلى ، اگر آن چيزى كه چسبيده ، دوا باشد ؛ حكم جبيره را دارد .
سيستانى : وظيفه‌اش تيمّم است مگر آن كه آن چيز در مواضع تيمّم باشد كه در اين صورت لازم است بين وضو و تيمّم جمع كند و اگر آن چيزى كه چسبيده دوا باشد ، حكم جبيره را دارد .
بهجت : بايد بنا بر أظهر به دستور جبيره عمل كند . و احتياط در جمع بين تيمّم و وضوى جبيره‌اى است .
زنجانى : بايد تيمم بنمايد و بنا بر احتياط مستحب به دستور جبيره هم عمل كند ؛ بلى اگر محل ، جراحت و مانند آن داشته باشد و برداشتن آن چيز به جراحت صدمه مىزند بايد وضوى جبيره بگيرد و تيمم لازم نيست .
< صفحة فارغة > [ مسأله 339 غسل جبيره‌اى مثل وضوى جبيره‌اى است ] < / صفحة فارغة > مسأله 339 غسل جبيره‌اى مثل وضوى جبيره‌اى است ، ولى بنا بر احتياط واجب بايد آن را ترتيبى به جا آورند نه ارتماسى . ( 1 ) ( 1 ) گلپايگانى : اگر ارتماسى هم به جا آورده شود صحيح است ، اگر چه ترتيبى بهتر است .
اراكى : احتياط مستحبّ است آن را ترتيبى به جا آورند نه ارتماسى .
مكارم : تا ممكن است بايد غسل را ترتيبى به جا آورد ، بنا بر احتياط واجب .
بهجت : بايد بنا بر أحوط آن را ترتيبى به جا آورند .
صافى : احوط آن است كه ترتيبى به جا آورد .
خوئى : مسأله در غير غسل ميّت از ساير اغسال ، غسل جبيره‌اى مثل وضوى جبيره‌اى است ، ولى بايد آن را ترتيبى به جا آورند و أظهر اين است كه اگر در بدن زخم يا دمل باشد و محلّ مجبور باشد واجب است غسل و احتياطاً مسح بر جبيره هم نمايد و اگر محلّ مكشوف باشد مكلَّف مخيّر است بين غسل و تيمّم ؛ و در صورتى كه غسل را اختيار كند احتياط مستحبّ

196

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 196
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست