responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 195


( 2 ) خوئى ، سيستانى : اگر جبيره بيشتر از معمول ، اطراف زخم را گرفته و برداشتن آن ( سيستانى : بدون مشقت ) ممكن نيست بايد تيمّم نمايد مگر اين كه جبيره در مواضع تيمّم باشد ، كه در اين صورت لازم است بين وضو و تيمّم جمع نمايد و در هر دو صورت اگر برداشتن جبيره ( سيستانى : بدون مشقت ) ممكن است بايد جبيره را بردارد . .
تبريزى : اگر جبيره بيشتر از معمول اطراف زخم را گرفته و برداشتن آن ممكن نيست ، بايد تيمم نمايد مگر آن كه جبيره در مواضع تيمم باشد ، كه در اين صورت لازم است وضو بگيرد و در هر دو صورت اگر برداشتن جبيره ممكن است بايد جبيره را بردارد . .
مكارم : بنا بر احتياط مستحب تيمّم هم بنمايد و اگر برداشتن جبيرهء اضافى ممكن است بايد آن را بردارد . [ پايان مسأله زنجانى : مسأله اگر جبيره بيشتر از معمول اطراف زخم را گرفته و برداشتن مقدار زيادى ممكن نيست بنا بر احتياط واجب بايد به دستور جبيره عمل نموده و تيمم نيز بنمايد . و اگر برداشتن مقدار زيادى ممكن است بايد آن را بردارد و به دستور جبيره عمل كند .
< صفحة فارغة > [ مسأله 336 اگر در جاى وضو زخم و جراحت و شكستگى نيست ] < / صفحة فارغة > مسأله 336 اگر در جاى وضو زخم و جراحت ( 1 ) و شكستگى نيست ، ولى به جهت ديگرى آب براى همه دست و صورت ضرر دارد ( 2 ) ، بايد تيمم كند ( 3 ) و احتياط مستحبّ آن است كه وضوى جبيره‌اى هم بگيرد ( 4 ) ولى اگر براى مقدارى از دست و صورت ضرر دارد چنانچه اطراف آن را بشويد كافى بودن بعيد نيست ، ولى احتياط به تيمم ترك نشود . ( 1 ) زنجانى : زخم و دمل . . ( 2 ) آيات عظام بجز فاضل و نورى : به جهت ديگرى آب براى آن ضرر دارد . . ( 3 ) خوئى ، تبريزى ، زنجانى ، سيستانى : بقيه مسأله ذكر نشده .
فاضل : و بنا بر احتياط واجب اگر براى مقدارى از دست و صورت ضرر دارد ، بايد اطراف آن را بشويد و تيمّم هم بنمايد .
مكارم : ولى اگر فقط براى مقدارى از دست و صورت ضرر دارد ، چنانچه اطراف آن را بشويد كافى است و احتياط آن است كه تيمم هم بكند . ( 4 ) اراكى ، گلپايگانى ، صافى : بقيه مسأله ذكر نشده .
نورى : احتياط واجب آن است كه وضوى جبيره‌اى هم بگيرد ولى اگر براى مقدارى از دست و صورت ضرر دارد تنها تيمم كافى است .
بهجت : احتياط واجب آن است كه وضوى جبيره‌اى هم بگيرد اگر ضرر در تمام اعضاء نيست بلكه در يك عضو است . و حكم وضوى جبيره‌اى از آن چه كه گذشت معلوم مىشود .
< صفحة فارغة > [ مسأله 337 اگر جايى از اعضاى وضو را رگ زده است ] < / صفحة فارغة > مسأله 337 اگر جايى از اعضاى وضو را رگ زده است و نمىتواند آن را آب بكشد ( 1 ) يا آب براى آن ضرر دارد ( 2 ) ( اگر روى آن بست ه است ( 3 ) ) بايد به دستور جبيره عمل كند ( 4 ) و اگر معمولًا باز است شستن اطراف آن كافى است . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله مكارم نيست ( 1 ) سيستانى : لازم است تيمّم نمايد ، ولى اگر آب براى آن ضرر دارد بايد به دستور جبيره عمل كند . [ پايان مسأله ] ( 2 ) خوئى ، تبريزى : لازم است تيمّم كند . [ پايان مسأله ]

195

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 195
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست