( 5 ) اراكى : از هر يك مىتواند تقليد كند ، هر چند أولى و أحوط آن است كه پرهيز كارتر را انتخاب كند . گلپايگانى ، صافى : مسأله اگر شناختن اعلم مشكل باشد ، مىتواند از كسى تقليد كند كه يقين به اعلم بودن ديگران از او نداشته باشد يا مخالفت فتواى او با فتواى اعلم معلوم نباشد . و اگر چند نفر در نظر او اعلم از ديگران و با يكديگر مساوى باشند ، بايد از يكى از آنان تقليد كند . ولى چنانچه يكى از آنان پرهيزكارتر باشد بهتر آن است كه از او تقليد كند . تبريزى : مسأله اگر اختلاف بين مجتهدين و لو اجمالًا معلوم و شناختن اعلم مشكل باشد ، چنانچه احتمال مىدهد يكى از آنان اعلم از ديگران باشد لازم است از او تقليد نمايد و در صورت احتمال اعلميّت در هر كدام كافى است از يكى از آنها تقليد كند و گمان به اعلميّت معتبر نيست و همچنين اگر مجتهدين در اعلميت مساوى باشند مىتواند از يكى از آنها تقليد كند . مكارم : مسأله هر گاه شناختن اعلم بطور قطع ممكن نشود ، احتياط آن است از كسى تقليد كند كه گمان به اعلم بودن او دارد ، و در صورت شكّ ميان چند مجتهد و عدم ترجيح آنها از هر كدام بخواهد مىتواند تقليد كند . بهجت : مسأله اگر شناختن اعلم مشكل باشد و انسان گمان به اعلم بودن كسى دارد ، در صورتى كه گمانش به حدّ اطمينان برسد بايد از او تقليد كند . بلكه اگر اطمينان براى او حاصل نشد بعيد نيست ترجيح كسى كه فقط به اعلم بودن او گمان دارد يا احتمال مىدهد ، ولى بهتر اين است كه در اين صورت به قول كسى عمل كند كه موافق احتياط باشد . امّا اگر احتمال ضعيفى هم بدهد كه كسى اعلم است و بداند ديگرى از او اعلم نيست ، بايد از او تقليد نمايد . و اگر چند نفر در نظر او اعلم از ديگران و با يكديگر مساوى باشند بايد از يكى از آنان تقليد كند . زنجانى : مسأله اگر انسان اختلاف بين مجتهدين را در مسائل مورد ابتلا احتمال دهد و يقين داشته باشد كه يكى از مجتهدين از ديگران اعلم است و او را نتواند تشخيص دهد ، بايد در صورت امكان ، احتياط نمايد و اگر احتياط ممكن نيست ، از كسى كه به اعلم بودن وى گمان داشته باشد تقليد كند و اگر گمان نداشته باشد ، از هر كسى كه احتمال اعلم بودن او را بدهد مىتواند تقليد كند . و اگر يقين نداشته باشد كه يكى از مجتهدين از ديگران اعلم است بايد از كسى تقليد كند كه گمان به اعلم بودن او دارد و احتياط كردن لازم نيست ، بلكه اگر احتمال اعلم بودن يكى را بدهد و بداند ديگرى از او اعلم نيست ، بايد از او تقليد نمايد ، هر چند گمان داشته باشد كه با هم مساويند و اگر هيچ يك از افراد در احتمال اعلم بودن بر ديگرى ترجيح نداشته باشد ، از يكى از آنها تقليد مىنمايد . مسائل اختصاصى بهجت : مسأله 5 در صورت مساوى بودن دو مجتهد ، جايز است انسان در مسائلى كه ارتباطى با هم ندارند ، بعضى مسائل را از يكى و بعضى ديگر را از مجتهد ديگر تقليد نمايد . بهجت : مسأله 6 عدول از مجتهد زنده به مجتهد ديگر ، در صورت تساوى دو مجتهد در اعلميّت ، در جميع مسائل يا در بعضى مسائل كه ارتباطى با هم ندارند ، جايز است ، ولى احوط ترك عدول است مگر به اعلم ؛ و حكم اورعيّت نيز مانند اعلميّت است .