responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 168


( 1 ) [ عبارت " به احتياط واجب " در رساله آيت الله اراكى نيست ] خوئى ، تبريزى ، زنجانى : مسأله اگر آب وضو در ظرف غصبى ( تبريزى : يا طلا و نقره ) است و غير از آن ، آب ديگرى ندارد در صورتى كه بتواند به وجه مشروعى آن آب را در ظرف ديگر خالى نمايد لازم است خالى كرده و بعداً وضو بگيرد و چنانچه ميسور نباشد بايد تيمّم كند و اگر آب ديگرى دارد لازم است با آن وضو بگيرد و در هر دو صورت ( تبريزى : در هر صورت ) اگر معصيت كرده و با دست و مانند آن آب را بر اعضاءِ وضو بريزد و وضو بگيرد وضويش صحيح است ( خوئى : و با اين كيفيّت اگر از ظرف طلا يا نقره وضو بگيرد وضوى او صحيح است چه آب ديگرى داشته يا نداشته باشد ؛ ) و اگر در ظرف غصبى ( تبريزى : يا طلا و نقره ) وضوى ارتماسى بگيرد ، وضوى او باطل است چه آب ديگرى داشته باشد يا نه ( خوئى : و امّا اگر در ظرف طلا و نقره وضوى ارتماسى بگيرد صحّت آن محلّ اشكال است ) .
زنجانى : و در هر دو صورت اگر معصيت كرده و از آن آب بردارد و وضوى ترتيبى بگيرد وضويش صحيح است و همچنين اگر بخواهد از ظرف طلا يا نقره وضوى ترتيبى بگيرد ، و وضوى ارتماسى در ظرف غصبى بنا بر احتياط واجب و در ظرف طلا و نقره بنا بر احتياط باطل است .
گلپايگانى ، صافى ، بهجت : مسأله اگر آب وضو در ظرف غصبى يا طلا و نقره است و غير از آن ، آب ديگرى ندارد ( بهجت : و نمىتواند آب را در ظرفِ ديگرى بريزد ) بايد تيمّم كند ( گلپايگانى ، صافى : و نمىتواند با آب آنها وضو بگيرد . ) و اگر آب ديگرى دارد چنانچه در ظرف غصبى يا طلا و نقره ، وضوى ارتماسى بگيرد يا با آنها آب را به صورت و دستها بريزد ، وضوى او باطل است و در صورتى كه با مشت يا چيز ديگر آب را از آنها بردارد و به صورت و دستها بريزد وضوى او صحيح است ؛ هر چند به واسطهء تصرّف در ظرف غصبى معصيت كرده است .
بهجت : مگر به صورتى كه در [ مسأله اختصاصى ( 271 ) ، صفحهء ( 164 ) ] گذشت .
سيستانى : مسأله اگر آب وضو ملك اوست ولى در ظرف غصبى است و غير از آن آب ديگرى ندارد در صورتى كه بتواند به وجه مشروعى آن آب را در ظرف ديگر خالى نمايد لازم است خالى كرده و بعداً وضو بگيرد و چنانچه ميسور نباشد بايد تيمّم كند و اگر آب ديگرى دارد لازم است با آن وضو بگيرد و در هر دو صورت اگر مخالفت كرده و با آب ظرف غصبى وضو بگيرد وضويش صحيح است .
مكارم : مسأله هر گاه آب وضو در ظرف غصبى يا طلا و نقره است و غير از آن ، آب ديگرى ندارد ، بايد تيمّم كند و اگر وضو بگيرد اشكال دارد ، خواه وضو را به صورت ارتماسى بگيرد و يا با دست آب را برداشته به صورت و دست بريزد ، امّا مىتواند آبى را كه در ظرف طلا و نقره است در ظرف ديگرى بريزد و از آن وضو بگيرد .
< صفحة فارغة > [ مسأله 274 اگر در حوضى كه مثلًا يك آجر يا يك سنگ آن غصبى است ] < / صفحة فارغة > مسأله 274 اگر در حوضى كه مثلًا يك آجر يا يك سنگ آن غصبى است وضو بگيرد صحيح است ( 1 ) ولى اگر وضوى او تصرف در غصب حساب شود گناه كار است . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله بهجت نيست

168

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 168
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست