وضويى نمايد ، ولى اعتبار قصد در شستن دوّم خالى از اشكال نيست و احتياط لازم آن است كه بيش از يك مرتبه بعد از مرتبهء اوّل صورت و يا دستها را نشويد اگر چه به قصد وضو هم نباشد . نورى : و اين كه كدام شستن اول يا دوم يا سوم است ، بستگى به قصد گيرندهء وضو دارد ، نه به تعداد دفعاتى كه آب به صورت مىريزد . زنجانى : مسأله در وضو ، شستن صورت و دستها مرتبه اوّل واجب و مرتبه دوّم جايز و بيشتر از آن ، حرام نمىباشد و اين كه كدام شستن ، اول يا دوم يا سوم است مربوط به شستن تمام عضو همراه با قصد وضو مىباشد ، پس اگر به قصد وضو دو بار به طور كامل شست ، شستن بعدى حرام است و اگر به قصد وضو چند بار آب بريزد ، هر گاه به تمام دست و صورت رسيد ، يك مرتبه حساب مىشود و ما زاد بر آن ، مرتبهء بعد حساب مىآيد هر چند قصد مرتبهء اول داشته باشد . مكارم : مسأله براى وضو ، شستن صورت و دستها مرتبهء اوّل واجب است و احتياط واجب ، ترك مرتبهء دوّم است و امّا سوّم و بيشتر حرام است ، منظور از مرتبهء اوّل آن است كه تمام عضو را بشويد خواه با يك مشت آب باشد يا چندين مشت ، وقتى كه تمام شد يك مرتبه حساب مىشود . < صفحة فارغة > [ مسأله 249 بعد از شستن هر دو دست بايد جلوى سر را با ترى آب وضو كه در دست مانده مسح كند ] < / صفحة فارغة > مسأله 249 بعد از شستن هر دو دست بايد جلوى سر را با ترى آب وضو كه در دست مانده مسح كند . ( 1 ) و لازم نيست با دست راست باشد يا از بالا به پايين مسح نمايد . ( 2 ) ( 1 ) بهجت : [ و ] اگر ترى در دست نمانده باشد وظيفهاش در مسأله [ 257 ] بيان خواهد شد . . ( 2 ) اراكى : بنا بر احتياط واجب بايد با دست راست باشد و لازم نيست كه از بالا به پايين مسح نمايد ، هر چند موافق احتياط است . گلپايگانى ، صافى : احتياط واجب آن است كه با دست راست مسح نمايد و نيز احتياط آن است كه مسح از بالا به پايين باشد اگر چه أقوى جواز مسح از پايين به بالا است . خوئى : احتياط واجب ( سيستانى : احتياط مستحب ) آن است كه با كف دست راست مسح نمايد و مسح را از بالا به پايين انجام دهد . زنجانى : احتياط آن است كه با داخل دست راست مسح نمايد و مسح را از بالا به پايين انجام دهد . بهجت : احتياط واجب در مسح سر از بالا به پائين است و مسح كردن با دست راست بهتر است . نورى : احتياط واجب آن است كه با دست راست باشد هر چند لازم نيست كه از بالا به پائين مسح نمايد . تبريزى ، مكارم : احتياط واجب آن است كه با دست راست مسح نمايد ( مكارم : و بهتر اين است كه از بالا به پايين دست بكشد ، ولى عكس آن يعنى از پايين به بالا نيز اشكال ندارد ) . < صفحة فارغة > [ مسأله 250 يك قسمت از چهار قسمت سر كه مقابل پيشانى است ] < / صفحة فارغة > مسأله 250 يك قسمت از چهار قسمت سر كه مقابل پيشانى است ( 1 ) جاى مسح مىباشد و هر جاى اين قسمت را به هر اندازه مسح كند كافى است ( 2 ) اگر چه احتياط