responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 155


( 1 ) بهجت : به طورى كه دستها كاملًا شسته شود .
< صفحة فارغة > [ مسأله 246 براى آن كه يقين كند آرنج را كاملًا شسته ] < / صفحة فارغة > مسأله 246 براى آن كه يقين كند آرنج را كاملًا شسته بايد مقدارى بالاتر از آرنج را هم بشويد . اين مسأله در رسالهء آيت الله زنجانى نيست سيستانى : مسأله اگر انسان يقين نكند كه آرنج را كاملًا شسته ، بايد براى آن كه يقين كند ، مقدارى بالاتر از آرنج را هم بشويد .
< صفحة فارغة > [ مسأله 247 كسى كه پيش از شستن صورت دستهاى خود را تا مچ شسته ] < / صفحة فارغة > مسأله 247 كسى كه پيش از شستن صورت دستهاى خود را تا مچ شسته ، در موقع وضو ( 1 ) بايد تا سر انگشتان را بشويد ( 2 ) و اگر فقط تا مچ را بشويد وضوى او باطل است . ( 1 ) بهجت : در موقع شستن دستها براى وضو . . ( 2 ) زنجانى : در موقع وضو نبايد به آن اكتفا كند و لازم است دوباره تا سر انگشتان را بشويد . .
مكارم : مسأله معمولًا پيش از شستن صورت ، دستها را تا مچ مىشويند ، ولى اين ، براى وضو كافى نيست ، بايد بعد از شستن صورت در موقعى كه دست راست و چپ را مىشويد تمام دست را بشويد و اگر فقط تا مچ را بشويد وضوى او باطل است .
< صفحة فارغة > [ مسأله 248 در وضو ، شستن صورت و دستها مرتبهء اوّل واجب ] < / صفحة فارغة > مسأله 248 در وضو ، شستن صورت و دستها مرتبهء اوّل واجب و مرتبهء دوّم جايز ( 1 ) و مرتبهء سوّم و بيشتر از آن ، حرام مىباشد ( 2 ) و اگر با يك مشت آب ، تمام عضو شسته شود و به قصد وضو بريزد يك مرتبه حساب مىشود چه قصد بكند يك مرتبه را ، يا قصد نكند . ( 1 ) خوئى ، اراكى ، گلپايگانى ، صافى ، سيستانى ، بهجت : مرتبهء دوّم مستحب . .
تبريزى : مرتبهء دوّم مستحب است بنا بر مشهور ولى احتياط واجب در دست چپ ، ترك مرتبه دوّم است . . ( 2 ) خوئى ، اراكى ، گلپايگانى ، صافى : و اين كه كدام شستن اوّل يا دوّم يا سوّم است مربوط به قصد كسى است كه وضو مىگيرد ، پس اگر به قصد شستن مرتبه اوّل مثلًا ده مرتبه آب به صورت بريزد ، اشكال ندارد و همهء آنها شستن اوّل حساب مىشود و اگر به قصد اين كه سه مرتبه بشويد ، سه مرتبه آب بريزد ، مرتبهء سوّم آن حرام است .
تبريزى : و اين كه كدام شستن اوّل يا دوّم يا سوّم است مربوط به قصد كسى است كه وضو مىگيرد ، پس اگر به قصد وضو آب به صورت بريزد كه تمام آن را فرا بگيرد مرتبهء اوّل حساب مىشود و لو با چند مرتبه آب ريختن باشد .
بهجت : و مقصود از هر مرتبه ، شستن تمام عضو است . [ پايان مسأله ] سيستانى : و شستن مرتبهء اوّل وقتى تمام مىشود كه به قصد وضو آن مقدار آب به صورت يا دست بريزد كه آب تمام آن را فرا بگيرد و ديگر جايى براى احتياط باقى نماند ، پس اگر به قصد شستن مرتبهء اوّل مثلًا ده مرتبه آب به صورت بريزد تا اين كه آب همهء آن را فرا بگيرد ، اشكال ندارد . و تا وقتى كه قصد وضو و شستن صورت مثلًا نكند شستن اوّل محقّق نمىشود ، پس مىتواند چند مرتبه همهء صورت را بشويد و در آخرين مرتبه كه آب مىريزد قصد شستن

155

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 155
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست