responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 119


حاضر به آن " زمين " نمىگويند ، مثل كوزه و تسبيح و مهر به آفتاب پاك نمىشود . و آن چه در حال حاضر از زمين شمرده مىشود مانند پاره سنگ و امثال آن با آفتاب پاك مىشود هر چند منقول ( قابل نقل و انتقال ) باشد .
< صفحة فارغة > [ مسأله 192 آفتاب حصير نجس را پاك مىكند ] < / صفحة فارغة > مسأله 192 آفتاب حصير نجس را پاك مىكند و همچنين درخت و گياه به واسطهء آفتاب پاك مىشود . اراكى : مسأله آفتاب درخت و گياه را پاك مىكند ولى پاك شدن حصير و بوريا به واسطهء آفتاب محلّ اشكال است .
گلپايگانى ، صافى : مسأله پاك شدن حصير نجس به واسطهء آفتاب محلّ اشكال است ولى درخت و شاخه و برگ و ميوهء آن و گياهها در حال اتّصال به زمين به واسطهء آفتاب پاك مىشود .
خوئى ، تبريزى : مسأله پاك كردن آفتاب حصير نجس را محل اشكال است و امّا درخت و گياه ( خوئى : كه در زمين است پيش از چيدن آن ) به واسطهء آفتاب پاك مىشود .
زنجانى : مسأله آفتاب حصير نجس را پاك نمىكند و پاك شدن درخت و گياه كه در زمين است به واسطهء آفتاب محل اشكال است .
سيستانى : مسأله آفتاب ، حصير نجس را پاك مىكند ، ولى اگر با نخ بافته شده باشد نخها را پاك نمىكند . و همچنين پاك شدن درخت ، گياه و در و پنجره به واسطهء آفتاب محلّ اشكال است .
بهجت : مسأله آفتاب ، درخت ، گياه و حصير نجس را پاك مىكند .
مكارم : مسأله تابش آفتاب ، حصير نجس و درخت و گياه را بنا بر احتياط واجب پاك نمىكند .
< صفحة فارغة > [ مسأله 193 اگر آفتاب به زمين نجس بتابد ] < / صفحة فارغة > مسأله 193 اگر آفتاب به زمين نجس بتابد ، بعد انسان شك كند كه زمين موقع تابيدن آفتاب تر بوده يا نه ( 1 ) يا ترى آن به واسطهء آفتاب خشك شده يا نه ، آن زمين نجس است و همچنين است اگر شك كند كه ( پيش از تابش آفتاب ) ( 2 ) عين نجاست از آن بر طرف شده يا نه ( 3 ) ، يا شك كند كه چيزى مانع تابش آفتاب بوده يا نه . ( 1 ) بهجت : و يا شك كند كه ترى آن به واسطهء آفتاب خشك شده يا نه ، و يا شك كند كه پيش از تابش آفتاب عين نجاست از آن بر طرف شده يا نه ، آن زمين نجس است مگر اين كه از قبيل شكّ در تطهيرات سابقه باشد يا شك كند كه چيزى مانع تابش آفتاب بوده يا نه ، كه در اين صورت پاك است . ( 2 ) [ قسمت داخل پرانتز در رساله آيات عظام : سيستانى و زنجانى نيست ] ( 3 ) سيستانى : و اگر شك كند كه چيزى مانع تابش آفتاب بوده يا نه ، پاك شدن ، محلّ اشكال است .
مكارم : مسأله هر گاه شكّ كند كه زمين نجس با آفتاب خشك شده يا نه ، يا چيزى مانع تابش آفتاب بوده يا نه ، و يا قبلًا عين نجاست را بر طرف كرده است يا نه ، آن زمين نجس است .
< صفحة فارغة > [ مسأله 194 اگر آفتاب به يك طرف ديوار نجس بتابد ] < / صفحة فارغة > مسأله 194 اگر آفتاب به يك طرف ديوار نجس بتابد ( 1 ) ، طرفى كه آفتاب به آن نتابيده پاك نمىشود ( 2 ) ، ولى اگر ديوار به قدرى نازك باشد كه به واسطهء تابش به يك طرف ، طرف ديگرش هم خشك شود پاك مىگردد . ( 1 ) خوئى ، تبريزى ، سيستانى ، زنجانى : و به وسيلهء آن ، طرفى كه آفتاب به آن نتابيده نيز

119

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 119
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست