responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 971

إسم الكتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 988)


قضاى روزه بر آنها واجب مىشود ؟
ج : اگر روزه براى آنها ضرر داشته باشد ، جايز است كه با نوشيدن آب افطار نمايند و قضاى آن را به جا آورند و در اين حالت كفاره بر آنها واجب نيست .
< صفحة فارغة > [ س 740 اگر زن در ماه مبارك رمضان دو ساعت يا كمتر مانده به اذان مغرب حيض شود ] < / صفحة فارغة > س 740 : اگر زن در ماه مبارك رمضان دو ساعت يا كمتر مانده به اذان مغرب حيض شود ، آيا روزه‌اش باطل مىشود ؟
ج : روزه‌اش باطل است .
< صفحة فارغة > [ س 741 كسى كه با پوشيدن لباس مخصوص در آب فرو رود ] < / صفحة فارغة > س 741 : كسى كه با پوشيدن لباس مخصوص ( مانند لباس غواصى ) بدون اين كه بدنش خيس شود ، در آب فرو رود ، روزه‌اش چه حكمى دارد ؟
ج : اگر لباس به سر او چسبيده باشد ، صحت روزه‌اش محل اشكال است و بنا بر احتياط وجوبى قضاى آن لازم است .
< صفحة فارغة > [ س 742 مسافرت عمدى در ماه رمضان ] < / صفحة فارغة > س 742 : آيا مسافرت عمدى در ماه رمضان به قصد افطار و فرار از روزه گرفتن ، جايز است ؟
ج : مسافرت در ماه رمضان اشكال ندارد ، و در صورت مسافرت ، و لو اين كه براى فرار از روزه باشد ، افطار بر او واجب است .
< صفحة فارغة > [ س 743 شخصى كه روزهء واجب بر عهده‌اش است ] < / صفحة فارغة > س 743 : شخصى كه روزهء واجب بر عهده‌اش است و قصد دارد كه آن را بگيرد ، ولى بر اثر پيشامدى نتواند روزه بگيردمثلًا بعد از طلوع خورشيد آماده مسافرت شد و به سفر رفت و بعد از ظهر برگشت و در بين راه هم مرتكب هيچ يك از مفطرات نشد ، ولى وقت نيت روزهء واجب از وى فوت شد ، و آن روز هم از روزهايى است كه روزه در آن مستحب است ، آيا مىتواند نيت روزهء مستحبى كند يا خير ؟
ج : اگر قضاى روزهء ماه رمضان بر ذمه‌اش باشد ، نيت روزهء مستحبى حتى بعد از فوت وقت نيت روزهء واجب ، از وى صحيح نيست .
< صفحة فارغة > [ س 744 اعتياد به سيگار و روزهء رمضان ] < / صفحة فارغة > س 744 : من معتاد به سيگار هستم و در ماه مبارك رمضان هر چه تلاش مىكنم كه تندخو نباشم نمىتوانمو همين باعث ناراحتى زياد افراد خانواده‌ام شده است و خودم هم از وضعيت دشوارم رنج مىبرم ، تكليف من چيست ؟
ج : روزه ماه مبارك رمضان بر شما واجب است و بنا بر احتياط واجب جايز نيست در حال روزه سيگار بكشيد ، و نبايد بدون دليل با ديگران تند برخورد كنيد .
زن باردار و شيرده < صفحة فارغة > [ س 745 روزه گرفتن بر زن باردار ] < / صفحة فارغة > س 745 : آيا روزه گرفتن بر زن بار دارى كه نمىداند روزه بر جنين او ضرر دارد يا خير ، واجب است ؟
ج : اگر بر اثر روزه ، خوف ضرر بر جنين داشته باشد و خوف وى هم داراى منشاء عقلائى باشد ، افطار بر او واجب است و در غير اين صورت واجب است كه روزه بگيرد .
< صفحة فارغة > [ س 746 زنى كه كودك خود را شير مىداده و باردار هم بوده ] < / صفحة فارغة > س 746 : زنى كه كودك خود را شير مىداده و باردار هم بوده و در همان حال روزهء ماه رمضان را هم گرفته است ، و هنگام زايمان فرزندش مرده به دنيا آمد ، اگر از ابتدا احتمال ضرر را مىداده و در عين حال روزه گرفته است : ( 1 ) آيا روزه‌اش صحيح است يا خير ؟ ( 2 ) آيا ديه بر ذمه

971

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 971
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست