responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 970


ج : فقط قضاى آن مقدار از نمازها و روزه ها كه يقين به فوت آن بعد از رسيدن به سن قطعى تكليف شرعى داريد ، بر شما واجب است ، و در مورد روزه ، اگر بعد از رسيدن قطعى به سن تكليف ، در اثر كوتاهى در يادگيرى مسأله و حكم شرعى ، عمداً افطار كرده باشيد ، علاوه بر قضا ، كفاره هم واجب است .
< صفحة فارغة > [ س 734 دختر نه ساله‌اى كه روزه بر او واجب شده ] < / صفحة فارغة > س 734 : اگر دختر نه ساله‌اى كه روزه بر او واجب شده ، به دليل دشوارى ، روزه‌اش را افطار نمايد ، آيا قضا بر او واجب است يا خير ؟
ج : قضاى روزه هايى كه از ماه رمضان افطار كرده ، بر او واجب است .
< صفحة فارغة > [ س 735 اگر فردى به خاطر عذرى قوى احتمال دهد كه روزه بر او واجب نيست ] < / صفحة فارغة > س 735 : اگر فردى به خاطر عذرى قوى ، پنجاه در صد احتمال دهد كه روزه بر او واجب نيست و به همين دليل روزه نگيرد ، ولى بعداً معلوم شود كه روزه بر او واجب بوده ، از جهت قضا و كفاره چه حكمى دارد ؟
ج : اگر افطار عمدى روزهء ماه مبارك رمضان به مجرد احتمال عدم وجوب روزه بر وى باشد ، در فرض سؤال علاوه بر قضا ، كفاره هم بر او واجب است . اما اگر افطار به علت ترس از ضرر باشد و ترس هم منشأ عقلائى داشته باشد ، كفاره واجب نيست ، ولى قضا بر او واجب است .
< صفحة فارغة > [ س 736 كسى كه بر اثر عذر مسافرت ، روزهء ماه رمضان از او فوت شده ] < / صفحة فارغة > س 736 : شخصى مشغول انجام خدمت سربازى است و به علت مسافرت و حضور در محل خدمت ، نمىتواند روزهء ماه رمضان سال گذشته را بگيرد ، و هنگام حلول ماه رمضان امسال نيز در محل خدمت است و احتمال دارد كه باز هم نتواند روزه بگيرد ، اگر پس از پايان دورهء خدمت سربازى بخواهد روزهء اين دو ماه را قضا نمايد ، آيا كفاره هم بر او واجب است يا خير ؟
ج : كسى كه بر اثر عذر مسافرت ، روزهء ماه رمضان از او فوت شده و آن عذر تا ماه رمضان سال آينده استمرار داشته ، فقط قضاى آن بر او واجب است و كفارهء تأخير واجب نيست .
< صفحة فارغة > [ س 737 اگر شخص روزه دار جنب باشد ] < / صفحة فارغة > س 737 : اگر شخص روزه دار جنب باشد و تا قبل از اذان ظهر متوجه آن نشود و پس از آن غسل ارتماسى نمايد ، آيا روزه‌اش باطل مىشود ؟ و اگر بعد از غسل متوجه شود كه در حال روزه غسل ارتماسى نموده است ، آيا قضاى آن واجب است ؟
ج : اگر غسل ارتماسى بر اثر فراموشى و غفلت از روزه دار بودن باشد ، غسل و روزه او صحيح است و قضاى روزه‌اش بر او واجب نيست .
< صفحة فارغة > [ س 738 اگر شخصى بخواهد قبل از زوال به محل اقامتش برسد ] < / صفحة فارغة > س 738 : اگر شخصى بخواهد قبل از زوال به محل اقامتش برسد ، ولى در راه به خاطر پيشامد حادثه‌اى نتواند در زمان معين به مقصد برسد ، آيا روزهء او اشكال داردو آيا كفاره بر او واجب است يا فقط قضاى روزهء آن روز را بايد به جا آورد ؟
ج : روزه‌اش در سفر صحيح نيست و بر او فقط قضاى روزهء آن روزى كه پيش از ظهر به محل اقامتش نرسيده ، واجب است و كفاره‌اى هم ندارد .
< صفحة فارغة > [ س 739 اگر روزه ضرر داشته باشد ] < / صفحة فارغة > س 739 : اگر هواپيما در ارتفاع بالا و مسير طولانى در حال پرواز باشد و پرواز حدود دو ساعت و نيم تا سه ساعت طول بكشد ، مهماندار و خلبان هواپيما براى حفظ تعادل خود هر بيست دقيقه احتياج به نوشيدن آب دارند ، در اين صورت آيا در ماه مبارك رمضان ، كفاره و

970

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 970
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست