responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 926


( 4 ) گلپايگانى ، صافى ، تبريزى : [ و ] بىجهت آب يا چيزى در دهان كردن . .
خوئى ، سيستانى ، زنجانى : [ و ] بىجهت آب يا چيز روانى در دهان كردن . . ( 5 ) سيستانى : بقيه مسأله ذكر نشده .
فاضل : و مطمئن باشد كه با اين قبيل كارها از او منى بيرون نمىآيد و اگر اطمينان نداشته باشد كه منى بيرون نمىآيد در صورتى كه منى بيرون آيد روزه او باطل مىشود . ( 6 ) اراكى ، خوئى ، گلپايگانى ، صافى ، تبريزى ، نورى : اگر به قصد بيرون آمدن منى باشد روزهء او باطل مىشود .
زنجانى : اگر با توجه به مساله و به قصد بيرون آمدن منى باشد ، روزهء او باطل مىشود ؛ هر چند منى بيرون نيايد .
جاهايى كه قضا و كَفّاره واجب است < صفحة فارغة > [ مسأله 1658 اگر در روزهء رمضان عمداً قى كند ] < / صفحة فارغة > مسأله 1658 اگر در روزهء رمضان عمداً قى كند يا در شب جنب شود و به تفصيلى كه در مسأله 1630 گفته شد سه مرتبه بيدار شود و بخوابد و تا اذان صبح بيدار نشود فقط بايد قضاى آن روز را بگيرد و چنانچه عمداً اماله كند يا سر زير آب ببرد بنا بر احتياط واجب بايد كفاره هم بدهد ( 1 ) ولى اگر كار ديگرى كه روزه را باطل مىكند عمداً انجام دهد در صورتى كه مىدانسته آن كار روزه را باطل مىكند قضا و كفّاره بر او واجب مىشود . ( 1 ) نورى : و اگر كار ديگرى كه روزه را باطل مىكند عمداً انجام دهد ، قضا و كفاره بر او واجب مىشود .
اراكى : مسأله اگر در روزهء رمضان عمداً قى كند يا به خدا يا پيامبر نسبت دروغ دهد و يا غبار به حلق برساند يا سر زير آب ببرد بنا بر احتياط واجب بايد كفاره هم بدهد و اگر كار ديگرى كه روزه را باطل مىكند عمداً انجام دهد قضا و كفاره بر او واجب مىشود .
خوئى ، تبريزى : مسأله اگر در روزهء رمضان در شب جنب شود و به تفصيلى كه در مسأله [ 1630 ] گفته شد بيدار شود و دوباره بخوابد و تا اذان صبح بيدار نشود فقط بايد قضاى آن روز را بگيرد . ولى اگر كار ديگرى كه روزه را باطل مىكند عمداً انجام دهد ، در صورتى كه مىدانسته آن كار روزه را باطل مىكند ، قضا و كفاره بر او واجب مىشود .
گلپايگانى ، صافى : و يا بيدار بشود و براى مرتبهء سوم بخوابد و بيدار نشود . .
صافى : و بنا بر احتياط مستحب براى مرتبهء سوم كفاره نيز بدهد . .
گلپايگانى ، صافى : و اين حكم در ارتماس بنا بر احتياط واجب است .
بهجت : مسأله كسى كه روزه ماه مبارك رمضان بر او واجب است اگر به عمد يا شبه عمد روزهء خود را باطل كند بايد علاوه بر قضاى آن كفاره بدهد مگر در مواردى كه بعداً گفته خواهد شد .
فاضل : مسأله اگر در روزهء رمضان عمداً قى كند فقط قضاى آن روز را بايد بگيرد و چنانچه در شب جنب شود و به تفصيلى كه در مسأله [ 1630 ] گفته شد سه مرتبه بيدار شود و بخوابد و تا اذان صبح بيدار نشود يا عمداً اماله كند يا سر زير آب ببرد يا دروغى را به خدا و پيغمبر صلى الله عليه و آله و سلم نسبت بدهد ، بنا بر احتياط واجب كفاره هم بايد بدهد ، ولى اگر غير از اينها كار

926

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 926
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست