responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 908


< صفحة فارغة > [ مسأله 1618 اگر براى آن كه كسى را از غرق شدن نجات دهد سر را در آب فرو برد ] < / صفحة فارغة > مسأله 1618 اگر براى آن كه كسى را از غرق شدن نجات دهد سر را در آب فرو برد ، اگر چه نجات دادن او واجب باشد ، روزه‌اش باطل مىشود ( 1 ) . اين مسأله در رسالهء آيات عظام : سيستانى و بهجت نيست ( 1 ) فاضل : بنا بر احتياط واجب .
زنجانى : مسأله سر به زير آب بردن براى روزه دار هميشه حرام نيست ، بلكه ممكن است به جهتى هم چون نجات دادن كسى جايز يا لازم باشد .
مكارم : مسأله كسى كه براى نجات غريق مجبور است سر را در آب فرو ببرد روزه‌اش اشكال دارد ، ولى به عنوان نجات جان مسلمانى اين كار واجب است ، و بعداً قضا كند .
مسأله اختصاصى مكارم : مسأله 1368 غوّاصان ، اگر سر خود را در كلاهك پنهان كنند و با آن زير آب روند ، روزهء آنها صحيح است .
7 باقى ماندن بر جنابت و حيض و نفاس تا اذان صبح < صفحة فارغة > [ مسأله 1619 اگر جنب عمداً تا اذان صبح غسل نكند ] < / صفحة فارغة > مسأله 1619 اگر جنب عمداً تا اذان صبح غسل نكند ( 1 ) ، يا اگر وظيفهء او تيمم است عمداً تيمم ننمايد ( 2 ) ، روزه‌اش باطل است ( 3 ) . ( 1 ) مكارم : بنا بر احتياط واجب روزه‌اش باطل است ولى اگر توانايى بر غسل ندارد يا وقت تنگ است تيمم نمايد ، اما اگر از روى عمد نباشد روزه‌اش صحيح است .
اراكى : اگر جنب در روزهء رمضان و قضاء آن تا اذان صبح غسل نكند . . ( 2 ) گلپايگانى ، صافى : در روزهء ماه رمضان و قضاء آن . . ( 3 ) گلپايگانى : و در غير اين دو ، روزه باطل نمىشود .
صافى : و در غير اين دو أحوط باقى نماندن بر جنابت است تا صبح .
خوئى ، تبريزى ، بهجت ، زنجانى : مسأله اگر جنب عمداً در ماه رمضان تا اذان صبح غسل نكند روزه‌اش باطل است و كسى كه وظيفه‌اش تيمم است و عمداً تيمم ننمايد روزه‌اش نيز باطل است و حكم قضاى ماه رمضان بعداً خواهد آمد .
سيستانى : يا اگر وظيفه‌اش تيمم است تيمم ننمايد ، بايد روزهء آن روز را تمام كند و روزى ديگر را نيز روزه بگيرد و چون معلوم نيست آن روز قضا است يا عقوبت است هم روزه آن روز از ماه رمضان را به قصد ما في الذمه انجام دهد و هم روزى كه به جاى آن روز ، روزه مىگيرد ، و قصد قضا نكند .
زنجانى : بقيهء مسأله ذكر نشده .
فاضل : مسأله كسى كه بخواهد روزه ماه مبارك رمضان يا قضاى آن را بگيرد نبايد تا اذان صبح عمداً در حال جنابت باقى بماند بنا بر اين اگر عمداً غسل نكند و در تنگى وقت تيمم نيز

908

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 908
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست