responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 875


جمعه و پس از آن خواندن ظهر در صورت دوم ترك نشود . ( 31 ) اگر در بين خطبه افراد پراكنده شدند و براى نماز باز نگشتند و تعداد افراد شركت كننده از پنج نفر كمتر شد ، بر هر كدام از آنها نماز ظهر واجب است . ( 32 ) اگر بعد از تحقّق مقدار واجب خطبه يا بعد از تمام شدن خطبه پراكنده شدند و سپس بازگشتند در صورتى كه وقت نماز جمعه نگذشته باشد اعاده خطبه لازم نيست اگر چه طول بكشد . و اگر افراد ديگرى غير از كسانى كه خطبه را گوش داده‌اند حاضر شدند ، خطبه اعاده مىشود و نماز جمعه مىخوانند . ( 33 ) اگر بعد از آن كه عدد لازم در نماز جمعه همگى تكبيرة الاحرام را گفتند متفرّق شدنِ آنها پيش آمد ؛ پس اگر يك ركعت نماز را با جماعت تمام كرده‌اند و سپس متفرّق شده‌اند كسى كه نمازش را ادامه مىدهد به عنوان جمعه تمام مىكند و صحيح است ، و اگر قبل از آن متفرّق شده‌اند احتياط واجب در تمام كردن نماز به عنوان جمعه و پس از آن خواندن نماز ظهر است . ( 34 ) اگر مأموم در اثر ازدحام جمعيت نتوانست دو سجده ركعت اوّل را همراه امام انجام دهد پس اگر بعد توانست انجام دهد و تا امام سر از ركوع ركعت دوّم برنداشته خود را به او برساند نماز جمعه او صحيح است ؛ و اگر نتوانست ، همراه امام در ركعت دوّم سجده مىكند به نيّت ركعت اوّل خودش و بعد از آن يك ركعت ديگر مىخواند و نماز جمعه او صحيح است .
چند مسأله راجع به نماز جمعه مطابق با فتاواى آيت الله زنجانى مسأله 742 در زمان حضور امام عليه السلام واجب است انسان در روز جمعه به جاى نماز ظهر دو ركعت نماز جمعه بخواند ؛ ولى در زمان غيبت حضرت عجل الله تعالى فرجه الشريف - ، خواندن نماز ظهر در وقت امكان حضور در نماز جمعه با شرايط معتبر ، خلاف احتياط است .
مسأله 743 وقت نماز جمعه از اول ظهر است تا يك ساعت ، و مراد از ساعت : ( 12 / 1 ) روز است ؛ بنا بر اين در فصول مختلف تغيير مىكند .
مسأله 996 در نماز جمعه مستحب است در ركعت اول بعد از حمد ، سورهء جمعه و در ركعت دوم بعد از حمد ، سورهء منافقين بخواند ، و اگر مشغول يكى از اينها شود ، بنا بر احتياط واجب نمىتواند آن را رها كند و سوره ديگر بخواند .
مسأله 997 اگر در نماز جمعه از روى فراموشى به جاى سوره جمعه و منافقين سورهء " قل هو الله احد " يا سورهء " قل يا أيها الكافرون " را بخواند مىتواند آن را رها كند و سورهء جمعه و منافقين را بخواند و احتياط مستحب اين است كه بعد از تجاوز از نصف رها ننمايد .
مسأله 998 اگر در نماز جمعه عمداً سوره " قل هو الله احد " يا سوره " قل يا أيها الكافرون " بخواند ، اگر چه به نصف نرسيده باشد احتياط مستحب اين است كه آن را رها نكند و سورهء جمعه و منافقون بخواند .
مسأله 1126 نماز جمعه در هر ركعت يك قنوت دارد : در ركعت اول پيش از ركوع و در ركعت دوم بعد از ركوع .

875

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 875
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست