responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 872


حضرت صادق عليه السلام نقل شده بخواند : اللَّهُمَّ مَنْ تَهَيَّأَ وَاعَدَّ وَاسْتَعَدَّ لِوِفادَةٍ الى مَخْلُوقٍ رَجاءَ رِفْدِه وَطَلَبَ نائِلِه وَجَوائِزِه وَفَواضِلِه وَنَوافِلِه ، فَالَيكَ يا سَيِّدِي وَفادَتِي وَتَهيِئَتِي وَتَعْبِئَتي وَاعْدادِي وَاسْتِعْدادِي رَجاءَ رِفْدِكَ وَجَوائِزِكَ وَنَوافِلِكَ ، فَلا تُخَيِّبِ الْيَوْمَ رَجائِي يا مَنْ لا يَخِيبُ عَلَيه سائِلٌ وَلا يَنْقُصُه نائِلٌ ، فَانِّي لَمْ آتِكَ الْيَوْمَ بِعَمَلٍ صالِحٍ قَدَّمْتُه ، وَلا شَفَاعَةِ مَخْلُوقٍ رَجَوْتُه ، وَلكِنْ اتَيتُكَ مُقِرّاً بِالظُّلْمِ وَالإِساءَةِ ، لا حُجَّةَ لي وَلَا عُذْرَ ، فَأَسْأَلُكَ يا رَبِّ أَنْ تُعْطِيَني مَسْأَلَتي وَتُقَلِّبَنِي بِرَغْبَتي وَلا تَرُدَّنِي مَجْبُوهاً وَخائِباً ، يا عَظِيمُ يا عَظِيمُ ارْجُوكَ لِلْعَظِيمِ ، اسْأَلُكَ يا عَظِيمُ أَنْ تَغْفِرَ لِيَ الْعَظِيمَ ، لا إِله الَّا انْتَ . اللَّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَارْزُقْنِي خَيرَ هَذَا الْيَوْمِ الَّذِى شَرَّفْتَه وَعَظَّمْتَه وَتَغْسِلْنِي " وَاغْسِلْنِي " فِيه مِنْ جَمِيعِ ذُنُوبِي وَخَطايايَ ، وَزِدْنِي مِنْ فَضْلِكَ إنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ .
بخش چهارم : احكام نماز جمعه مطابق با فتاواى حضرت آيت الله بهجت نماز جمعه دو ركعت است مانند نماز صبح و به جاى نماز ظهر خوانده مىشود و داراى دو خطبه و شرايط خاصى است كه خواهد آمد . 1 وقت نماز جمعه اوّل ظهر شرعى كه زوال شمس است مىباشد مثل نماز ظهر ، و بنا بر أحوط بايد اوّل زوال مبادرت به انجام آن بشود با مراعات وقت خطبه ها چنان كه خواهد آمد . و در موقعى كه واجب تعيينى باشد اگر مبادرت مذكور صورت نگرفت أحوط در صورت امكان جمع بين آن و نماز ظهر است كه اوّل جمعه را اقامه مىكنند و پس از آن ظهر را . 2 در زمان غيبت نماز جمعه واجب تخييرى است و كفايت از نماز ظهر مىكند . 3 لازم نيست كه امام جمعه فقيه باشد اگر چه در صورت امكان أحوط است . 4 هنگامى كه نماز جمعه وجوب تعيينى دارد در همان حال بر مسافرى كه نماز را شكسته مىخواند ، زن ، پير ، نابينا ، بنده ، و هر كس كه حضور وى باعث مشقّت و حرج برايش باشد مثل مريض واجب نيست اگر چه نماز جمعه از آنها در صورتى كه شركت بكنند صحيح است و كفايت از ظهر مىكند . و امّا وجوب تخييرى پس براى جميع آنها ثابت است و فرقى با ديگران ندارند ، بلكه مىتوانند نماز جمعه مستقلّ ( مثل جماعت مسافرين ) تشكيل بدهند ولى به جماعت زنان به تنهائى ، جمعه مستقل منعقد نمىشود . 5 فاصله بين دو نماز جمعه كه هر دو واجد شرايط صحّت باشند از يك فرسخ بايد كمتر نباشد و اگر كمتر بود هر كدام كه ديرتر شروع كرده باشند يعنى در تكبيرة الاحرام متأخّر باشند نماز آنها باطل است خواه از همديگر مطَّلع باشند يا نه ، و اگر مقارن يكديگر شروع كرده‌اند هر دو نماز باطل است و در صورتى كه وقت باقى است مىتوانند از اول يك نماز جمعه در آن وقت باقى مانده بخوانند . 6 براى تشكيل نماز جمعه بايد جمعيّت آنها از پنج نفر مرد كمتر نباشد كه يكى از آنها خود امام مىباشد ، بنا بر اين غير از امام اگر چهار نفر مرد هم كه نماز جمعه براى آنها وجوب تخييرى دارد ( اگر چه وجوب تعيينى نداشته باشد ) براى نماز جمعه حاضر شوند انعقاد آن جائز و مشروع مىشود . 7 خواندن دو خطبه

872

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 872
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست