responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 871

إسم الكتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 988)


مسأله 56 هر گاه مأموم نتواند در سجدهء ركعت اوّل خود را به امام برساند ، پس اگر بتواند سجده نموده و خود را به ركوع ركعت دوّم امام برساند ، جمعه‌اش صحيح است و همچنين است اگر به ركوع دوم امام نرسد لكن سجدهء ركعت اوّل را نمود و بعد از اين كه امام سر از ركوع ركعت دوّم برداشت خود را به امام رساند در اين صورت ركوع نمايد و خود را به دو سجدهء امام برساند و نماز را تمام نمايد البتّه در اين صورت احتياطاً نماز ظهر را نيز بخواند . و اگر از سجود ركعت اوّل متمكَّن نشد تا امام به ركوع ركعت دوّم مشغول شد در اين صورت به ركوع نرود ، بلكه صبر نمايد تا امام سر از ركوع بردارد و با امام به قصد ركعت اوّل به سجده برود و جمعه‌اش صحيح است ، و پس از فراغت امام از نماز ركعت دوّم را به جا آورد . و امّا اگر به قصد ركعت دوّم به سجده رفت آن دو سجده را حذف نموده و دو سجدهء ديگر براى ركعت اوّل نموده سپس نماز را به عنوان جمعه تمام نمايد . لكن أحوط آن است كه در اين صورت نيز نماز ظهر را به جا آورد ، و چنانچه دو سجده را بىقصد يعنى نه به قصد ركعت اوّل و نه به قصد ركعت دوّم به جا آورد اقوى اين است كه دو سجده صحيح است و آنها را براى ركعت اوّل حساب نموده و نماز را به قصد جمعه تمام نمايد ، لكن احوط اين است كه ظهر را نيز به جا آورد ، و امّا اگر متمكَّن از سجده نشود تا بعد از سجود ركعت دوّم امام ، أقوى اين است كه جمعه فوت شده و لازم است ظهر را فقط بخواند .
مسأله 57 ظاهر اين است كه نماز جمعه با ساير نمازهاى واجب در احكام خلل از شكيّات و سهويّات و غير اينها در ركعات و اجزاءِ ركنيّه و غير آنها و شرايط و موانع مساوى است بنا بر آن چه تفصيلًا در محلَّش ذكر شده است .
آداب روز جمعه و سنن آن در روز جمعه چند چيز مستحبّ است : اوّل غسل كردن " به نيّت غسل جمعه " . دوّم خواندن بيست ركعت نماز نافله ، در حديث مروى از حضرت رضا سلام الله عليه است كه علَّت زيادى چهار ركعت نافله در روز جمعه تعظيم آن روز است و براى اين كه بين آن و بين روزهاى ديگر فرق داشته باشد ، بلكه بعيد نيست استحباب دو ركعت ديگر بعد از عصر علاوه بر بيست ركعت ، هم چنان كه در صحيحه اشعرى است كه به شرح ذيل انجام شود : 1 شش ركعت وقتى كه آفتاب پهن شود . 2 شش ركعت در وقت بلندى آفتاب . 3 شش ركعت قبل از زوال آفتاب . 4 دو ركعت هنگام زوال آفتاب . و اين دو ركعت جايز است بعد از زوال آفتاب خوانده شود ، و بهتر اين است كه بعد از فريضه به جا آورد . و اگر شش ركعت اوّل را بعد از طلوع آفتاب ، و شش ركعت دوّم را هنگام بلندى خورشيد و دو ركعت هنگام زوال و شش ركعت سوّم را بين دو نماز يعنى بين جمعه و عصر يا بين ظهر و عصر به جا آورد جايز است و بنا بر قولى افضل است زيرا روايات در آن مستفيض و بسيار است و معارض ندارد . سوّم زودتر به مسجد برود و با وقار و آرامش نفس و خاطر باشد . چهارم گرفتن ناخن دست و پا . پنجم كوتاه كردن موى سبيل " شارب " . ششم استعمال طيب و عطر زدن . هفتم بهترين لباس خود را به پوشد . هشتم هنگامى كه آمادهء رفتن به مسجد و بيرون آمدن از منزل مىشود اين دعا را كه از

871

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 871
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست