responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 843


اراكى : مسأله نماز جمعه عبادتى است هم چون نمازهاى ديگر كه در ظهر روز جمعه با شرايطى خاصّ انجام مىشود و در فضيلت اين نماز همين بس كه سوره‌اى در قرآن به اين نام آمده و در آنجا صريحاً مؤمنان را به حضور در نماز جمعه دعوت فرموده است و در آن آيه آمده است : هنگامى كه صداى مؤذن بلند شد و دعوت به نماز شدى معامله و تجارت را رها ساز و براى انجام اين فريضهء الهى حاضر شو ، كه از همه چيز براى شما بهتر است ، ( مراد از ذكر در آيه ، به اتفاق مفسران نماز جمعه است ) . و نيز در روايت آمده كه : نماز جمعه باعث حرام شدن آتش جهنم است بر بدن و موجب تخفيف هولهاى قيامت و كشيده شدن قلم عفو بر جرائم اعمال گذشته است . و ثواب شركت در نماز جمعه براى غير مستطيع ، معادل با حج است و در روايات ديگر تاركين آن را سخت نكوهش كرده تا آنجا كه مىخوانيم : كسى كه سه هفته آن را ترك كند منافق مىباشد . در زمان غيبت ، نماز جمعه ، واجب تخييرى است و افضل از ظهر مىباشد . در زمان غيبت ، نماز جمعه كفايت از ظهر مىكند . ( 2 ) كسى كه نماز جمعه را به جا آورده واجب نيست نماز ظهر را هم بخواند ، ولى احتياط مستحب آن است كه آن را نيز به جا آورد .
اراكى : رجوع كنيد به ذيل مسأله 1 .
شرايط نماز جمعه 3 نماز جمعه تنها توسط مردان منعقد مىشود ، ولى زنان هم مىتوانند در آن شركت كنند . اين مسأله در رساله آيت الله اراكى نيست 4 نماز جمعه بايد به جماعت برگزار شود و نمىتوان آن را به طور فرادى به جا آورد ( 1 ) . ( 1 ) اراكى : اگر فرادى بخواند و يا عمداً قصد فرادى كند نمازش باطل مىشود .
5 همهء شرائطى كه در نماز جماعت معتبر است در نماز جمعه نيز لازم است ، مانند نبودن حائل ، بالاتر نبودن جاى امام ، فاصله بيش از حدّ نداشتن و غير اينها . " 1 " اين مسأله در رساله آيت الله اراكى نيست ( 6 ) همه شرائطى كه در امام جماعت لازم است بايد در امام جمعه هم باشد مانند عقل ، ايمان ، حلالزادگى و عدالت . ولى امامت كودكان و زنان در نماز جمعه جايز نيست اگر چه در نمازهاى ديگر براى خودشان جايز باشد . اراكى : مسأله امام جماعت در نماز جمعه بايد بالغ ، عاقل ، مرد ، عادل ، حلالزاده و شيعهء دوازده امامى باشد و ساير شرايطى كه در جماعت نمازهاى يوميه شرط است


" 1 " فاضل ، نورى : پيرامون شرايط ، موانع ، مبطلات ، خلل ، شك ، سهو و غيره به فصل مربوط به نماز جماعت مراجعه شود .

843

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 843
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست