responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 76


8 كافر " 1 " < صفحة فارغة > [ مسأله 106 كافر يعنى كسى كه منكر خدا است ] < / صفحة فارغة > مسأله 106 كافر يعنى كسى كه منكر خدا است ، يا براى خدا شريك قرار مىدهد ، يا پيغمبرى حضرت خاتم الانبياء محمّد بن عبد الله صلى الله عليه و آله و سلم را قبول ندارد ، نجس است ( 1 ) ، و همچنين است اگر در يكى از اينها شك داشته باشد . و نيز كسى كه ضرورى دين يعنى چيزى را كه مثل نماز و روزه مسلمانان ( 2 ) جزء دين اسلام مىدانند منكر شود چنانچه بداند آن چيز ضرورى دين است و انكار آن چيز برگردد به انكار خدا يا توحيد يا نبوّت ، نجس مىباشد ( 3 ) و اگر نداند احتياطاً بايد از او اجتناب كرد ، گر چه لازم نيست . ( 1 ) اراكى : و نيز بنا بر احتياط واجب از كسى كه ضرورى دين يعنى چيزى را كه مثل نماز و روزه مسلمانان جزء دين اسلام مىدانند منكر شود بايد اجتناب كرد . [ پايان مسأله ] گلپايگانى ، صافى : و نيز كسى كه يكى از ضروريّات دين مبين اسلام را منكر شود ، چنانچه بداند آن چيز ضرورى دين است ، نجس مىباشد ، و اگر نداند احتياطاً بايد از او اجتناب كرد ( صافى : و نيز كافر كتابى بنا بر قول مشهور نجس است و احتياط واجب رعايت اين قول است ) .
نورى : مگر اهل كتاب ، كه در آخر مسأله ذكر مىشود . .
زنجانى : و انكار چه به قلب باشد و چه به زبان ، سبب كفر مىگردد و همچنين غُلاة ( يعنى كسانى كه يكى از معصومين عليهم السلام را خدا خوانده يا بگويد خدا در او حلول كرده است ) و خوارج و نواصب ( يعنى كسانى كه اظهار دشمنى با معصومين عليهم السلام كنند ) نجساند و لكن نجاست اهل كتاب يعنى يهوديان و مسيحيان و زردشتيان بنا بر احتياط است . و كسى كه يكى از ضروريات دين مانند نماز و روزه را كه تمام مسلمانان آنها را جزء دين اسلام مىدانند انكار كند ، چنانچه انكارش عرفاً ظهور در انكار رسالت حضرت پيامبر صلى الله عليه و آله داشته باشد نجس مىشود ، بلكه اگر ظهور در انكار رسالت هم نداشته باشد ، بنا بر احتياط واجب بايد از وى اجتناب كرد . ( 2 ) نورى : يعنى چيزى را كه مسلمانان . . ( 3 ) نورى : و اگر ضرورى دين بودن آن را نداند ، به طورى كه انكار آن به انكار خدا يا توحيد يا نبوّت برنگردد ، بهتر آن است كه از او اجتناب كنند . كفارى كه مانند يهود و نصارى اهل كتاب مىباشند ، ذاتاً پاك مىباشند و تا هنگامى كه علم به ملاقات بدن آنها با يكى از نجاسات كه ذكر شد و مىشود حاصل نشده است ، اجتناب لازم نيست .
خوئى : مسأله كافر يعنى كسى كه : منكر خدا يا معاد است ، يا براى خدا شريك قرار مىدهد . و همچنين غلا ( يعنى آنهايى كه يكى از ائمّه عليهم السلام را خدا خوانده يا بگويند خدا در او حلول كرده است ) و خوارج و نواصب ( يعنى آنهايى كه به ائمّه عليهم السلام اظهار دشمنى مىنمايند ) نجسند . و همچنين است كسى كه نبوّت يا يكى از ضروريات دين يعنى چيزى را كه مثل نماز و روزه مسلمانان جزء


" 1 " مكارم : 8 كافر و كسانى كه در حكم كافرند . فاضل : 8 مشرك .

76

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 76
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست