responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 743


ج : واجب است از زمانى كه قصد استمرار سفر به خاطر معصيت كرده ، نمازش را تمام بخواند و نمازهايى را كه پس از تصميم به ادامهء سفر به قصد ارتكاب گناه ، شكسته خوانده است ، بايد اعاده كند و تمام بخواند .
< صفحة فارغة > [ س 681 سفر براى تفريح يا خريد ما يحتاج زندگى ] < / صفحة فارغة > س 681 : سفر براى تفريح يا خريد ما يحتاج زندگى با فرض فراهم نبودن مكانى براى نماز و مقدمات آن در مسافرت ، چه حكمى دارد ؟
ج : اگر بداند كه در مسافرت مبتلا به ترك بعضى از واجبات نماز مىشود ، احوط اين است كه به آن سفر نرود ، مگر آن كه ترك آن براى او ضرر يا مشقت داشته باشد . در هر صورت جايز نيست نماز را در هيچ حالى ترك نمايد .
احكام وطن < صفحة فارغة > [ س 682 من متولد شهر تهران هستم ] < / صفحة فارغة > س 682 : من متولد شهر تهران هستم و پدر و مادرم در اصل از اهالى شهر " مهدى شهر " هستند ، لذا چندين بار در طول سال به آنجا سفر مىكنند و من هم همراه آنان مىروم ، با توجه به اين كه من قصد بازگشت به " مهدى شهر " را براى سكونت ندارم ، بلكه قصد دارم در تهران بمانم ، نماز و روزه‌ام چه حكمى دارند ؟
ج : در فرض مذكور ، نماز و روزهء شما در وطن اصلى پدر و مادرتان ، حكم نماز و روزهء ساير مسافرين را دارد .
< صفحة فارغة > [ س 683 من شش ماه از سال را در شهرى و شش ماه را در شهر ديگرى ] < / صفحة فارغة > س 683 : من شش ماه از سال را در شهرى و شش ماه را در شهر ديگرى كه محل تولدم و محل سكونت من و خانواده‌ام است ، زندگى مىكنم ، ولى در شهر اول به طور متوالى و مستمر ساكن نيستم ، مثلًا دو هفته يا ده روز و يا كمتر در آن مىمانم و سپس به محل تولد و سكونت خانواده‌ام بر مىگردم ، سؤال من اين است كه اگر قصد ماندن كمتر از ده روز را در شهر اول داشته باشم ، آيا حكم مسافر را دارم يا خير ؟
ج : اگر آن شهر وطن اصلى شما نباشد و قصد توطن در آنجا را هم نداشته باشيد ، در صورتى كه قصد اقامت كمتر از ده روز را داشته باشيد ، حكم ساير مسافرين را داريد ، مگر آن كه آنجا محل كار شما باشد و حد اقل هر ده روز يك بار جهت كار به آنجا رفت و آمد داشته باشيد كه در اين صورت نماز شما تمام و روزه تان صحيح است .
< صفحة فارغة > [ س 684 حدود دوازده سال است كه در شهرى بدون اين كه قصد زندگى دائمى ] < / صفحة فارغة > س 684 : حدود دوازده سال است كه در شهرى بدون اين كه قصد زندگى دائمى در آن را داشته باشم ، ساكن هستم . آيا اين شهر وطن من محسوب مىشود ؟ چه مدتى لازم است تا آن شهر وطن من شود و چگونه مىتوان احراز كرد كه عرف آنجا را وطن من مىداند ؟
ج : تا وقتى كه انسان ، جائى را براى ماندن هميشگى انتخاب نكرده ، وطن او محسوب نمىشود . مگر اين كه بدون قصد آن قدر بماند كه عرفاً ، وطن او محسوب شود و احراز نظر عرف به عهدهء مكلف است .
< صفحة فارغة > [ س 685 وطن شخصى تهران است ] < / صفحة فارغة > س 685 : وطن شخصى تهران است و در حال حاضر قصد دارد در يكى از شهرهاى نزديك تهران ساكن شده و آن را وطن خود قرار دهد ، ولى چون محل كسب و كار روزانه‌اش در تهران

743

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 743
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست