responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 73


سرزمينى بگويد كه از حيوانى است كه به دستور شرع ذبح شده ، نمىتوان به مجرد گفتهء او اين مطلب را به ديگران گفت هر چند مىتواند احكام پاك بودن را بر اين گوشت يا چرم بار كند .
5 خون < صفحة فارغة > [ مسأله 96 خون انسان و هر حيوانى كه خون جهنده دارد ] < / صفحة فارغة > مسأله 96 خون انسان و هر حيوانى كه خون جهنده دارد ، يعنى حيوانى كه اگر رگ آن را ببرند خون از آن جستن مىكند ، نجس است ؛ پس خون حيوانى كه مانند ماهى و پشه خون جهنده ندارد ، پاك مىباشد . < صفحة فارغة > [ مسأله 97 متخلف ذبيحه ] < / صفحة فارغة > مسأله 97 اگر حيوان حلال گوشت را به دستورى كه در شرع معيّن شده بكشند و خون آن به مقدار معمول ( 1 ) بيرون آيد ، خونى كه در بدنش مىماند ، پاك است ، ( 2 ) ولى اگر به علت نفس كشيدن يا به واسطهء اين كه سر حيوان در جاى بلندى بوده خون به بدن حيوان برگردد ، آن خون نجس است ( 3 ) . ( 1 ) سيستانى : به مقدار لازم . . ( 2 ) مكارم : مگر اين كه سر حيوان را در جاى بلند قرار دهند و خون به بدن حيوان برگردد ، و اگر به علَّت نفس كشيدن خون برگردد نيز احتياط واجب اجتناب است .
زنجانى : ولى اگر به علت نفس كشيدن خون به بدن حيوان برگردد ، يا به واسطهء اين كه سر حيوان در جاى بلندى بوده خون به مقدار متعارف بيرون نيايد آن خون نجس است ، و بنا بر احتياط مستحب از خونى كه در اجزاء محرمه از حيوان حلال گوشت مانده ، اجتناب كنند . ( 3 ) گلپايگانى ، صافى : و احتياط لازم ، اجتناب از خون باقى مانده در اجزاءِ حرامِ حلال گوشت است . بهجت : و همچنين چيزى كه با آن خون ملاقات كند آن هم نجس است .
< صفحة فارغة > [ مسأله 98 خونى كه در تخم مرغ مىباشد نجس نيست ] < / صفحة فارغة > مسأله 98 خونى كه در تخم مرغ مىباشد نجس نيست ، ولى به احتياط واجب بايد از خوردن آن اجتناب كند ( 1 ) و اگر خون را با زردهء تخم مرغ به هم بزنند كه از بين برود ، خوردن زرده هم مانعى ندارد . ( 1 ) فاضل : احتياط مستحب آن است كه از آن اجتناب شود . [ پايان مسأله ] خوئى ، گلپايگانى ، اراكى ، تبريزى ، صافى ، زنجانى : مسأله بنا بر احتياط واجب ( زنجانى : بنا بر احتياط ) از تخم مرغى كه ذرّه‌اى خون در آن است ، بايد اجتناب كرد ولى اگر خون ( خوئى ، زنجانى ، تبريزى : مثلًا ) در زرده باشد تا پوست نازك روى آن پاره نشده ، سفيده پاك است .
مكارم : مسأله خونى كه در تخم مرغ مىباشد ، نجس است بنا بر احتياط واجب ، و خوردن آن نيز حرام است .
نورى : مسأله خونى كه در تخم مرغ مىباشد ، بنا بر احتياط واجب نجس است ؛ ولى اگر در ميان پرده رقيقى است و آن پرده پاره نشده است ، اجزاء تخم مرغ را نجس نمىكند .
سيستانى : مسأله احتياط مستحب آن است كه از زردهء تخم مرغى كه ذره‌اى خون در آن مىباشد اجتناب شود .

73

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 73
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست