responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 728


مكارم : مسأله هر گاه توقّف سى روز در يك محلّ نباشد كافى نيست ، بنا بر اين اگر در جايى مثلًا بيست روز بدون قصد بماند سپس از آنجا چند فرسخ دور تر رود و بيست روز ديگر بماند نماز او شكسته است .
مسائل متفرقه < صفحة فارغة > [ مسأله 1356 مسافر مىتواند در مسجد الحرام و مسجد پيغمبر ص و مسجد كوفه نمازش را تمام بخواند ] < / صفحة فارغة > مسأله 1356 مسافر مىتواند در مسجد الحرام و مسجد پيغمبرصلى الله عليه و آله و سلم و مسجد كوفه نمازش را تمام بخواند ( 1 ) . ولى اگر بخواهد در جايى كه اول جزء اين مساجد نبوده و بعد به اين مساجد اضافه شده نماز بخواند ، احتياط مستحب آن است كه شكسته بخواند اگر چه اقوى ، صحت تمام است ( 2 ) و نيز مسافر مىتواند در حرم و رواق حضرت سيد الشهداء عليه السلام بلكه در مسجد متصل به حرم نماز را تمام بخواند ( 3 ) . ( 1 ) بهجت : و احتياط در اين است كه نماز را شكسته بخواند . . ( 2 ) اراكى ، بهجت : احتياط واجب آن است كه شكسته بخواند . . ( 3 ) اراكى : مسافر مىتواند در حرم و رواق حضرت سيد الشهداء عليه السلام بلكه در تمام روضهء مقدسه نماز را تمام بخواند .
بهجت : مسافر مىتواند در كنار حرم مطهر حضرت سيد الشهداء عليه السلام نماز را تمام بخواند ولى اگر در اين چهار مكان نماز او قضا شد ، بنا بر احتياط واجب بطور شكسته قضا نمايد اگر چه در همان مكان باشد .
خوئى ، تبريزى : مسأله مسافر مىتواند در مسجد الحرام و مسجد پيغمبرصلى الله عليه و آله و سلم بلكه در تمام شهر مكَّه و مدينه ( تبريزى : مكَّهء قديم و مدينهء قديم ) و مسجد كوفه نمازش را تمام بخواند و نيز مسافر مىتواند در حرم حضرت سيد الشهداء عليه السلام نماز را تمام بخواند اگر چه دور تر از اطراف ضريح مقدس نماز بخواند .
گلپايگانى ، صافى ، نورى : مسأله مسافر مىتواند در مسجد الحرام و مسجد پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم بلكه در شهر مكَّه و مدينه ( نورى : در تمام شهر مكَّه و مدينه ) و مسجد كوفه نماز را تمام بخواند . ولى اگر بخواهد در جايى كه اوّل جزء مسجد كوفه نبوده و بعد به اين مسجد اضافه شده نماز بخواند ، احتياط واجب آن است كه شكسته بخواند و نيز مسافر مىتواند در حائر حضرت سيّد الشّهداء عليه السلام نماز را تمام بخواند . ولى احتياط واجب آن است كه اگر دور تر از اطراف ضريح مقدّس نماز بخواند ، شكسته به جا آورد .
سيستانى : مسأله مسافر مىتواند در تمام شهر مكَّه و مدينه و كوفه و در حرم حضرت سيّد الشّهداء عليه السلام تا مقدار ( 5 ) / ( 11 ) متر تقريباً از اطراف قبر مقدّس نمازش را تمام بخواند .
فاضل : مسأله مسافر مخيّر است در شهر مكَّه و شهر مدينه و مسجد كوفه نمازش را تمام بخواند يا شكسته . و در اين سه مكان ، فرقى بين بناء اصلى و اوّليّه و آن چه بعد اضافه شده ، نمىباشد و نيز مسافر مىتواند در حرم و رواق حضرت سيّد الشّهداء عليه السلام ، بلكه در مسجد متّصل به حرم ، نماز را تمام يا شكسته بخواند .
زنجانى : مسأله در شهرهاى مكه و مدينه و نجف ( يا كوفه ) و كربلا ، تأكيد بسيار شده كه قصد اقامه ده روز كرده و نماز را تمام بخوانند ، ولى تا قصد اقامه نكرده ، ظاهراً مانند ساير شهرها بايد نماز را شكسته بخواند .

728

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 728
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست