responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 688


مكارم : مسأله براى حساب مسافت هشت فرسخ بايد از آخرين خانه هاى شهر حساب كرد .
سيستانى : مسأله ابتداى هشت فرسخ را بايد از جايى حساب كند كه شخص پس از گذشت از آنجا مسافر محسوب مىشود و آنجا غالباً آخر شهر است ولى در بعضى از شهرهاى بسيار بزرگ ممكن است آخر محلَّه باشد و انتهاى آن آخرين مقصد است .
شرط دوم :
آن كه از اول مسافرت قصد هشت فرسخ را داشته باشد ( 1 ) ، پس اگر به جايى كه كمتر از هشت فرسخ است مسافرت كند و بعد از رسيدن به آنجا قصد كند جايى برود كه با مقدارى كه آمده هشت فرسخ شود ، چون از اول قصد هشت فرسخ را نداشته ، بايد نماز را تمام بخواند ( 2 ) . ولى اگر بخواهد از آنجا هشت فرسخ برود ( 3 ) يا چهار فرسخ برود ( 4 ) و به وطنش يا به جايى كه مىخواهد ده روز بماند برگردد ( 5 ) ، بايد نماز را شكسته بخواند . ( 1 ) سيستانى : يعنى بداند كه هشت فرسخ راه را مىپيمايد . . ( 2 ) زنجانى : و اگر بخواهد از آنجا هشت فرسخ برود يا به جايى برود و به وطنش يا جايى كه مىخواهد ده روز بماند برگردد و مجموع اين رفت و برگشت هشت فرسخ باشد ، بايد نماز را شكسته بخواند . ( 3 ) سيستانى : يا مثلًا مسافتى برود كه با بر گشتن هشت فرسخ مىشود ، بايد نماز را شكسته بخواند . ( 4 ) گلپايگانى ، صافى : ( گلپايگانى : و كمتر از ده روز بماند ) و بر گردد ، بايد نماز را شكسته بخواند .
خوئى ، تبريزى ، نورى : و چهار فرسخ ديگر به وطنش يا محلَّى كه مىخواهد ده روز در آنجا بماند برگردد بايد نماز را شكسته بخواند . ( 5 ) اراكى : چنانچه برگشتن او كمتر از چهار فرسخ نباشد . .
مكارم : مسأله شرط دوّم از اوّل قصد هشت فرسخ را داشته باشد . اگر اوّل مىخواهد به محلَّى كه كمتر از هشت فرسخ است برود و در وسط راه يا پس از رسيدن به آن مقصد قصد كند مسافرت خود را ادامه دهد به طورى كه مجموع مسافرت او هشت فرسخ باشد ، چون از اوّل قصد نداشته بايد نماز را تمام بخواند ، ولى اگر در اثناء ، يا پس از رسيدن به مقصد قصد كند از آنجا هشت فرسخ يا بيشتر برود ، نماز او شكسته است .
فاضل : مسأله شرط دوّم : آن كه از اوّل مسافرت قصد هشت فرسخ را داشته باشد با توجه به اين شرط ، اگر فرد قصد داشته باشد به جايى برود كه كمتر از هشت فرسخ مىشود و بعد از رسيدن به آنجا تصميم بگيرد به جايى ديگر برود چنانچه پس از آن هشت فرسخ مىشود و حد اقل چهار فرسخ آن رفتن است نمازش شكسته است و اگر پس از آن هشت فرسخ نمىشود هر چند با محاسبه مسير قبلى هشت فرسخ بشود نمازش تمام است و اگر از ابتدا قصد داشته باشد كه به مقصد اوّل رفته و پس از آن به مقصد دوّم برود چنانچه مجموعاً هشت فرسخ مىشود نمازش شكسته است هر چند مقصد اوّل كمتر از هشت فرسخ باشد .
< صفحة فارغة > [ مسأله 1281 كسى كه نمىداند سفرش چند فرسخ است ] < / صفحة فارغة > مسأله 1281 كسى كه نمىداند سفرش چند فرسخ است ، مثلًا براى پيدا كردن

688

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 688
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست