responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 631

إسم الكتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 988)


كند و انگشتها را داخل هم نمايد و آب دهان بيندازد و به خطَّ قرآن يا كتاب يا خطَّ انگشترى نگاه كند و نيز مكروه است موقع خواندن حمد و سوره و گفتن ذكر ، براى شنيدن حرف كسى ساكت شود ، بلكه هر كارى كه خضوع و خشوع را از بين ببرد مكروه مىباشد . ( 1 ) خوئى ، تبريزى : مكروه است در نماز صورت را كمى به طرف راست يا چپ بگرداند به طورى كه نگويند روى خود را از قبله گردانده و الَّا نماز باطل است چنان كه گذشت و نيز مكروه است چشمها را هم بگذارد . .
سيستانى : مكروه است در نماز صورت را كمى به طرف راست يا چپ بگرداند به طورى كه نتواند مقدارى از پشت سرش را ببيند و اگر بتواند ببيند نمازش باطل است چنان كه گذشت و نيز مكروه است چشمها را هم بگذارد . .
بهجت : مسأله در نماز چند چيز مكروه است : گرداندن صورت به مقدار كم به طرف راست يا چپ ، بستن چشمها ، گرداندن چشم به چپ و راست ، فوت كردن محلّ سجده ، خميازه كشيدن ، بازى كردن با ريش يا دست ، داخل هم كردن انگشتان ، آب دهان انداختن ، گرفتن آب بينى و خلط سينه ، نگاه كردن به خطَّ قرآن يا كتاب يا خطَّ انگشترى و هر كار ديگرى كه خضوع و خشوع را از بين ببرد .
مكارم : مسأله هر كارى كه خضوع و خشوع نمازگزار را از بين ببرد مكروه است ، از جمله نگاه كردن به چپ و راست ( البتّه اگر صورت را زياد برگرداند نماز اشكال دارد ) و بازى كردن با ريش و با دست خود و داخل كردن انگشتها در يكديگر و انداختن آب دهان و نگاه كردن به خطَّ انگشتر و نيز مكروه است هنگامى كه مشغول حمد و سوره و ذكر نماز است براى شنيدن حرف كسى ساكت شود ، همچنين مكروه است كه انسان در موقع خواب آلودگى يا وقتى كه نياز به دفع بول و غايط دارد يا لباس تنگ در تن كرده نماز بخواند .
< صفحة فارغة > [ مسأله 1158 موقعى كه انسان خوابش مىآيد ] < / صفحة فارغة > مسأله 1158 موقعى كه انسان خوابش مىآيد و نيز موقع خوددارى كردن از بول و غايط ، مكروه است نماز بخواند . ( و همچنين پوشيدن جوراب تنگ كه پا را فشار دهد در نماز مكروه مىباشد ( 1 ) ) و غير از اينها مكروهات ديگرى هم در كتابهاى مفصّل گفته شده است . ( 1 ) [ قسمت داخل پرانتز در رساله آيت الله بهجت نيست ] مكارم : رجوع كنيد به ذيل مسأله ( 1157 ) .
مواردى كه مىشود نماز واجب را شكست < صفحة فارغة > [ مسأله 1159 شكستن نماز واجب از روى اختيار حرام است ] < / صفحة فارغة > مسأله 1159 شكستن نماز واجب از روى اختيار حرام است ( 1 ) ، ولى براى حفظ مال ( 2 ) و جلوگيرى از ضرر مالى يا بدنى مانعى ندارد ( 3 ) . ( 1 ) خوئى ، تبريزى : بنا بر احتياط واجب حرام است . .
سيستانى : بنا بر احتياط واجب جايز نيست . . ( 2 ) فاضل : حفظ جان و مال . . ( 3 ) بهجت : و همچنين شكستن نماز مستحبّى از روى اختيار ، مانعى ندارد .
سيستانى : بلكه براى هر غرضى دينى يا دنيوى كه مورد اهتمام نماز گزار است مانعى ندارد .

631

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 631
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست