responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 632


مكارم : مسأله شكستن نماز واجب عمداً ، بنا بر احتياط جايز نيست ولى براى جلوگيرى كردن از ضرر قابل توجّه مالى يا بدنى مانعى ندارد .
< صفحة فارغة > [ مسأله 1160 اگر حفظ جان خود انسان يا كسى كه حفظ جان او واجب است ] < / صفحة فارغة > مسأله 1160 اگر حفظ جان خود انسان يا كسى كه حفظ جان او واجب است يا حفظ مالى كه نگهدارى آن واجب مىباشد ، بدون شكستن نماز ممكن نباشد بايد نماز را بشكند ( 1 ) ولى شكستن نماز براى مالى كه اهمّيّت ندارد مكروه است . ( 1 ) خوئى ، تبريزى ، سيستانى ، بهجت ، صافى ، زنجانى : بقيه مسأله ذكر نشده .
< صفحة فارغة > [ مسأله 1161 اگر در وسعت وقت مشغول نماز باشد ] < / صفحة فارغة > مسأله 1161 اگر در وسعت وقت مشغول نماز باشد و طلبكار طلب خود را ( 1 ) از او مطالبه كند ، چنانچه بتواند در بين نماز طلب او را بدهد ، بايد در همان حال بپردازد و اگر بدون شكستن نماز ، دادن طلب او ممكن نيست بايد نماز را بشكند و طلب او را بدهد ، بعد نماز را بخواند . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله بهجت نيست ( 1 ) زنجانى : كه زمانش رسيده . .
مكارم : مسأله هر گاه مشغول نماز باشد و طلبكارى طلب خود را مطالبه كند چنانچه بتواند در بين نماز طلب او را بدهد و صورت نماز به هم نخورد ، بهتر است در همان حال بپردازد ، ولى اگر بدون شكستن نماز ممكن نيست ، صبر كند تا نماز تمام شود و اين مقدار تأخير ، منافات با فوريّت اداى دين ندارد مگر اين كه ضرورت خاصّى داشته باشد ، مثل اين كه همراهان و همسفران طلبكار مىروند و او به زحمت مىافتد .
< صفحة فارغة > [ مسأله 1162 اگر در بين نماز بفهمد كه مسجد نجس است ] < / صفحة فارغة > مسأله 1162 اگر در بين نماز بفهمد كه مسجد نجس است ( 1 ) ، چنانچه وقت تنگ باشد ( 2 ) ، بايد نماز را تمام كند و اگر وقت ( 3 ) وسعت دارد و تطهير مسجد نماز را به هم نمىزند بايد در بين نماز تطهير كند ، بعد بقيهء نماز را بخواند و اگر نماز را به هم مىزند ( 4 ) ، بايد نماز را بشكند و مسجد را تطهير نمايد بعد نماز را بخواند . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله بهجت نيست ( 1 ) اراكى : بايد نماز را تمام كند و بعد از آن مسجد را تطهير نمايد و نبايد نماز را قطع كند مگر آن كه وقت وسعت داشته باشد و طورى است كه بعد از نماز قدرت بر تطهير آن ندارد ، كه واجب است نماز را قطع كند و مسجد را تطهير نمايد و بعد از آن نماز را اعاده نمايد .
مكارم : و تطهير مسجد نماز را به هم نزند ، آن را تطهير كند ، در غير اين صورت بعد از نماز اقدام به تطهير مسجد نمايد و احتياط آن است كه نماز خود را طولانى نكند . ( 2 ) زنجانى : به گونه‌اى كه نمىتواند با به هم زدن نماز و تطهير مسجد ، يا با تطهير آن در بين نماز ؛ حتى يك ركعت از نماز را هم در وقت به جا آورد . . ( 3 ) زنجانى : اگر وقت به اين مقدار . . ( 4 ) گلپايگانى ، صافى : در صورتى كه بعد از نماز تطهير مسجد ممكن باشد شكستن نماز جايز نيست و اگر بعد از نماز تطهير مسجد ممكن نباشد يا تأخير تا بعد از نماز هتك مسجد باشد . .
خوئى ، سيستانى ، تبريزى : در صورتى كه بعد از نماز تطهير مسجد ممكن باشد ، شكستن نماز براى تطهير جايز است و اگر بعد از نماز تطهير مسجد ممكن نباشد .

632

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 632
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست