responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 618


نمازش باطل است ( 1 ) بلكه اگر سهواً هم صورت را به اين مقدار بگرداند احتياط واجب آن است كه نماز را دوباره بخواند ( و لازم نيست كه نماز اول را تمام نمايد ( 2 ) ) ، ولى اگر سر را كمى بگرداند ، عمداً باشد يا اشتباهاً نمازش باطل نمىشود . ( 1 ) اراكى : اگر گردش به راست يا چپ زياد باشد ، بنا بر احتياط واجب نمازش باطل است ، هر چند جلو بدن رو به قبله باشد . . ( 2 ) [ قسمت داخل پرانتز در رساله آيت الله اراكى نيست ] بهجت : رجوع كنيد به ذيل پنجم از مُبطلات در صفحهء قبل .
گلپايگانى ، صافى : مسأله اگر عمداً سر را به پشت بگرداند نمازش باطل است و اگر سهواً سر را به اين مقدار بگرداند ، احتياط واجب آن است كه نماز را تمام كند و دوباره بخواند ولى اگر سر را به طرف راست يا چپ بگرداند عمداً باشد يا اشتباهاً نمازش باطل نمىشود ولى كراهت دارد .
خوئى ، تبريزى : مسأله اگر عمداً يا سهواً سر را به قدرى بگرداند كه مواجه طرف راست يا چپ قبله يا بيشتر باشد نمازش باطل است ، ولى اگر سر را كمى بگرداند كه نگويند روى خود را از قبله برگردانده عمداً باشد يا اشتباهاً نمازش باطل نمىشود ، و اگر به مقدارى برگرداند كه بگويند روى خود را از قبله برگردانده است ، ولى به حدّ راست يا چپ قبله نرسيده باشد ، در اين صورت چنانچه رو گرداندن عمدى باشد نماز باطل است و اگر سهوى باشد نماز صحيح است .
فاضل : مسأله اگر عمداً يا سهواً سر را به قدرى برگرداند كه بتواند پشت سر را ببيند نماز باطل است ولى اگر سر را كمى بگرداند عمداً باشد يا اشتباهاً نمازش باطل نمىشود .
مكارم : مسأله هر گاه عمداً يا سهواً صورت را به تنهايى كاملًا به طرف راست يا چپ برگرداند بنا بر احتياط واجب نمازش را اعاده كند ، ولى اگر صورت را كمى بگرداند به طورى كه از قبله خارج نشود نماز باطل نمىشود .
زنجانى : مسأله اگر عمداً يا سهواً سر را به قدرى بگرداند كه بيشتر از طرف راست يا چپ قبله منحرف گردد نمازش باطل ، ولى اگر سر را كمى بگرداند كه نگويند روى خود را از قبله برگردانده عمداً باشد يا اشتباهاً نمازش باطل نمىشود ، و اگر به مقدارى برگرداند كه بگويند كه روى خود را از قبله برگردانده است ولى بيشتر از طرف راست و چپ قبله منحرف نشده باشد ، نمازش در اين صورت چنانچه رو گرداندن عمدى باشد باطل است و اگر سهواً باشد نمازش صحيح است .
سيستانى : مسأله اگر صورت خود را فقط از قبله برگرداند ولى بدنش به طرف قبله باشد چنانچه به حدّى گردن را كج كند كه بتواند مقدارى از پشت سرش را ببيند حكم او همان حكم برگشتن از قبله است كه قبلًا ذكر شده و اگر انحراف او به اين حد نباشد ولى عرفاً زياد باشد بنا بر احتياط واجب بايد اعاده كند و امّا اگر مقدار كمى گردنش را كج كند نمازش باطل نمىشود هر چند اين كار مكروه است .
ششم :
از مبطلات نماز آن است كه عمداً كلمه‌اى بگويد كه از آن كلمه قصد معنى كند اگر چه معنى هم نداشته باشد و يك حرف هم باشد بلكه اگر قصد هم نكند بنا بر احتياط واجب بايد

618

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 618
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست