responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 617


< فهرس الموضوعات > چهارم :
< / فهرس الموضوعات > چهارم :
از مبطلات نماز ( 1 ) آن است كه بعد از خواندن حمد ( 2 ) ، آمين بگويد ( 3 ) ولى اگر ( 4 ) اشتباهاً يا از روى تقيه بگويد ، نمازش باطل نمىشود . ( 1 ) بهجت : بنا بر احتياط . . ( 2 ) خوئى ، تبريزى : در صورتى كه قصد دعا ننمايد ، و يا به قصد اين كه جزءِ نماز باشد . . ( 3 ) سيستانى : و باطل شدن نماز به گفتن آمين در غير مأموم بنا بر احتياط است ، هر چند در حرام بودنش چنانچه به قصد مشروعيّت آورده شود شكى نيست و در هر حال اگر آمين را اشتباهاً يا از روى تقيه بگويد نمازش اشكال ندارد .
مكارم : و احتياط واجب اين است كه نماز را تمام كند و اعاده نمايد ولى اگر از روى اشتباه يا در حال تقيه بگويد اشكال ندارد .
بهجت : و گفتن آن حرام است . . ( 4 ) خوئى ، تبريزى : ولى اگر فقط به قصد دعا يا . .
< فهرس الموضوعات > پنجم :
< / فهرس الموضوعات > پنجم :
از مبطلات نماز آن است كه عمداً يا از روى فراموشى پشت به قبله كند ، يا به طرف راست يا چپ قبله برگردد ( 1 ) بلكه اگر عمداً به قدرى برگردد كه نگويند رو به قبله است ( 2 ) ، اگر چه به طرف راست يا چپ نرسد ، نمازش باطل است . ( 1 ) زنجانى : پشت به قبله كند يا سر را به قدرى برگرداند كه بيشتر از طرف راست و چپ قبله منحرف گردد . . ( 2 ) مكارم : نمازش باطل است .
سيستانى : پنجم : از مبطلات نماز برگشتن از قبله بدون عذر است و امّا اگر با عذر باشد مثل فراموشى يا به سبب امر قهرى ( مانند باد شديدى كه او را از قبله برگرداند ) چنانچه به طرف راست يا چپ نرسد نماز او صحيح است ولى لازم است كه بعد از بر طرف شدن عذر فوراً به طرف قبله برگردد و امّا اگر به طرف راست و يا چپ برسد يا پشت به قبله شود اگر فراموش كرده باشد يا غافل باشد يا در تشخيص قبله اشتباه كرده باشد و وقتى متذكر يا متوجه شود كه اگر نماز را قطع كند مىتواند دوباره آن را رو به قبله بخواند ( هر چند يك ركعت از آن در وقت واقع شود ) بايد نماز را از سر بگيرد و گر نه به همان نماز اكتفا مىكند و قضا بر او لازم نيست و همچنين است اگر برگشت او از قبله به واسطهء امر قهرى باشد پس چنانچه بتواند كه بدون برگشتن از قبله نماز را دوباره در وقت بخواند ( هر چند يك ركعت از آن در وقت واقع شود ) بايد نماز را از سر بگيرد و گر نه بايد همان نماز را تمام كند و اعاده و قضا بر او لازم نيست .
بهجت : پنجم : [ از مبطلات نماز ] آن كه عمداً با تمام بدن به پشت سر يعنى بيش از سمت راست و چپ توجّه كند و اگر فقط با صورت به طرف راست يا چپ توجّه كند نمازش باطل نمىشود و اگر عمداً با تمام بدن به راست يا چپ و يا فقط با صورت به پشت سر توجه نمايد بنا بر اظهر و أحوط نمازش باطل است و اگر سهواً و يا از روى فراموشى باشد مانعى ندارد در اوّلى ، و محل احتياط است در دوّمى .
< صفحة فارغة > [ مسأله 1131 اگر عمداً همه صورت را به طرف راست يا چپ قبله برگرداند ] < / صفحة فارغة > مسأله 1131 اگر عمداً همه صورت را به طرف راست يا چپ قبله برگرداند

617

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 617
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست