responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 603


مىخواند نمازش باطل است و اگر سهواً فاصله بيندازد و فاصله به قدرى نباشد كه صورت نماز از بين برود ، چنانچه مشغول ركن بعد نشده باشد بايد آن كلمات را به طور معمول بخواند ، و در صورتى كه چيز واجبى بعد از آن خوانده شده لازم است تكرار نمايد ، و اگر مشغول ركن بعد شده باشد ، نمازش را ادامه داده و صحيح است .
مكارم : مسأله اگر در ميان حرفها يا كلمات قرائت يا كلمات ذكر و تشهّد سهواً فاصله بيندازد كه صورت قرائت و كلمات از بين برود ، ولى صورت نماز از بين نرود بايد برگردد و به طور صحيح بخواند ، مگر آن كه وارد ركن بعد شده باشد كه نمازش صحيح است و بازگشت ندارد .
< صفحة فارغة > [ مسأله 1116 طول دادن ركوع و سجود ] < / صفحة فارغة > مسأله 1116 طول دادن ركوع و سجود ( 1 ) و خواندن سوره هاى بزرگ ، موالات را به هم نمىزند ( 2 ) . ( 1 ) فاضل ، مكارم : و قنوت . . ( 2 ) مكارم : بلكه أفضل است .
بهجت : مگر آن قدر طول بدهد كه وقت نماز فوت شود ، مثل عمداً خواندن سورهء بزرگ در نماز صبح .
قُنوت < صفحة فارغة > [ مسأله 1117 در تمام نمازهاى واجب و مستحب پيش از ركوع ركعت دوم ] < / صفحة فارغة > مسأله 1117 در تمام نمازهاى واجب و مستحب پيش از ركوع ركعت دوم ، مستحب است قنوت بخواند ( 1 ) ، و در نماز وتر با آن كه يك ركعت مىباشد ، خواندن قنوت پيش از ركوع مستحب است ( و نماز جمعه در هر ركعت يك قنوت دارد ( 2 ) ) و نماز آيات پنج قنوت و نماز عيد فطر و قربان ( 3 ) در ركعت اول پنج قنوت و در ركعت دوّم چهار قنوت دارد . ( 1 ) مكارم : ولى احتياط آن است كه در نماز شفع قنوت را ترك نمايد . .
سيستانى : ولى در نماز شفع بايد آن را رجاءً آورد . .
بهجت : بلكه احتياط در اين است كه قنوت را در نمازهاى واجب ترك نكند . . ( 2 ) گلپايگانى ، صافى : نماز جمعه دو قنوت دارد ؛ يكى پيش از ركوع ركعت اول و يكى بعد از ركوع ركعت دوم . .
فاضل ، زنجانى ، بهجت ، نورى : يكى پيش از ركوع ركعت اوّل و يكى بعد از ركوع ركعت دوّم . . [ قسمت داخل پرانتز در رسالهء آيت الله مكارم نيست ] ( 3 ) سيستانى : در دو ركعت چند قنوت دارد ، به تفصيلى كه در محلّ خود خواهد آمد .
< صفحة فارغة > [ مسأله 1118 اگر بخواهد قنوت بخواند ] < / صفحة فارغة > مسأله 1118 اگر بخواهد قنوت بخواند به احتياط واجب بايد ( 1 ) دستها را بلند كند و مستحب است دستها را تا مقابل صورت بلند نمايد و كف دستها را رو به آسمان قرار دهد و به قصد رجاء ، انگشتان دستها را به جز ابهام به هم بچسباند و هر دو كف دستها را پهلوى هم متّصل به هم قرار دهد و نگاهش هنگام قنوت به كف دستهايش باشد . ( 1 ) اراكى : مستحبّ است . .
گلپايگانى ، خوئى ، تبريزى ، سيستانى ، صافى ، زنجانى : مسأله مستحبّ است در قنوت دستها را مقابل صورت و كف آنها را رو به آسمان و پهلوى هم نگهدارد و غير شست ، انگشتهاى ديگر را به هم بچسباند و به كف دستها نگاه كند ( سيستانى : بلكه بنا بر احتياط

603

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 603
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست