responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 604


واجب بدون دست بلند كردن ، قنوت صحيح نيست مگر در مورد ضرورت ) .
مكارم : مسأله در قنوت ، ذكر و دعاى مخصوصى شرط نيست ، همچنين بلند كردن دستها ، ولى بهتر آن است دستها را تا مقابل صورت بلند كند به طورى كه كف دست رو به آسمان باشد و آنها را به يكديگر بچسباند و ذكر خدا بگويد و يا دعا كند .
بهجت : مسأله اگر بخواهد قنوت بخواند خوب است دستها را مقابل صورت بلند كند بلكه احتياط در اين است كه در غير موقع تقيه ، آن را ترك نكند ؛ و مستحبّ است كه كف آنها را رو به آسمان و پهلوى هم نگهدارد .
نورى : مسأله اگر بخواهد قنوت بخواند احتياطاً بايد دستها را مقابل صورت بلند كند و به قصد رجاء كف آنها را رو به آسمان و پهلوى هم نگهدارد و غير از شست ، انگشتهاى ديگر را به هم بچسباند و به كف دستها نگاه كند .
فاضل : اگر بخواهد قنوت بخواند بايد دستها را مقابل صورت بلند كند و سزاوار نيست كه ترك بشود و مستحب است . .
< صفحة فارغة > [ مسأله 1119 در قنوت هر ذكرى بگويد ] < / صفحة فارغة > مسأله 1119 در قنوت هر ذكرى بگويد ، اگر چه يك " سُبْحانَ الله " باشد ، كافى است و بهتر است بگويد ( 1 ) : " لَا إِله الَّا الله الْحَلِيمُ الْكَرِيمُ لَا إِله إِلَّا الله الْعَلِىُّ الْعَظِيمُ سُبْحانَ الله رَبِّ السَّماواتِ السَّبْعِ وَرَبِّ الأَرَضِينَ السَّبْعِ وَما فِيهِنَّ وَما بَيْنَهُنَّ وَرَبِّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ وَالْحَمْدُ لله رَبِّ الْعالَمِينَ " ( 2 ) . ( 1 ) مكارم : بهتر است دعاهايى مانند دعاى زير را بخواند . . ( 2 ) مكارم : و حوائج دنيا و آخرت را از خدا طلب كند .
مسأله اختصاصى بهجت : مسأله 922 أظهر ، جواز قنوت به غير عربى است ؛ و بايد به هر لغتى كه مىخواند ، صحيح بخواند تا وظيفهء قنوتى را انجام داده باشد ؛ و همچنين بنا بر احتياط واجب بايد دعا خواندن به صورت غلط را در هر جاى نماز كه باشد ، ترك كند .
< صفحة فارغة > [ مسأله 1120 مستحب است انسان قنوت را بلند بخواند ] < / صفحة فارغة > مسأله 1120 مستحب است انسان قنوت را بلند بخواند ، ولى براى كسى كه نماز را به جماعت مىخواند ، اگر امام جماعت صداى او را بشنود ، بلند خواندن قنوت مستحب نيست ( 1 ) . ( 1 ) زنجانى : بلكه مكروه است .
مكارم : مسأله مستحب است قنوت را كمى بلندتر بخواند ولى در نماز جماعت طورى نخواند كه امام جماعت صداى او را بشنود .
< صفحة فارغة > [ مسأله 1121 اگر عمداً قنوت نخواند قضا ندارد ] < / صفحة فارغة > مسأله 1121 اگر عمداً قنوت نخواند قضا ندارد و اگر فراموش كند و پيش از آن كه به اندازهء ركوع خم شود يادش بيايد ، مستحب است بايستد و بخواند و اگر در ركوع يادش بيايد ، مستحب است بعد از ركوع قضا كند و اگر در سجده يادش بيايد ، مستحب است بعد از سلام نماز ، قضا نمايد ( 1 ) . ( 1 ) بهجت : و احتمال دارد ، هر جاى نماز كه يادش آمد بتواند قنوت را به جا آورد .

604

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 604
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست