responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 591

إسم الكتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 988)


باشد ، اشكال ندارد ، ولى اگر در نظر بينندگان ، چنين نشان دهد كه سجده براى امام عليه السلام است يا بهانه به دست دشمنان دهد اشكال دارد .
مستحبات و مكروهات سجده < صفحة فارغة > [ مسأله 1091 در سجده چند چيز مستحب است ] < / صفحة فارغة > مسأله 1091 در سجده چند چيز مستحب است ( 1 ) : 1 كسى كه ايستاده نماز مىخواند بعد از آن كه سر از ركوع برداشت و كاملًا ايستاد و كسى كه نشسته نماز مىخواند ، بعد از آن كه كاملًا نشست ، براى رفتن به سجده تكبير بگويد ( 2 ) . 2 موقعى كه مرد مىخواهد به سجده برود ، اول دستها را و زن اول زانوها را به زمين بگذارد . 3 بينى را ( 3 ) به مهر يا چيزى كه سجده بر آن صحيح است بگذارد ( 4 ) . 4 در حال سجده ، انگشتانِ دست را به هم بچسباند و برابر گوش بگذارد ، به طورى كه سر آنها رو به قبله باشد . 5 در سجده دعا كند و از خدا حاجت بخواهد و اين دعا را بخواند ( 5 ) : " يا خَيْرَ الْمَسْؤُولين وَيا خَيْرَ الْمُعْطِينَ ( 6 ) ارْزُقْنِى وَارْزُقْ عِيالى مِنْ فَضْلِكَ فَانَّكَ ذُو الفَضْلِ الْعَظِيمِ " يعنى : اى بهترين كسى كه از او سؤال مىكنند و اى بهترين عطاكنندگان ، روزى بده به من و عيال من از فضل خودت ، پس به درستى كه تو داراى فضل بزرگى . 6 بعد از سجده بر ران چپ بنشيند و روى پاى راست را بر كف پاى چپ بگذارد ( 7 ) . 7 بعد از هر سجده وقتى نشست و بدنش آرام گرفت تكبير بگويد ( 8 ) . 8 بعد از سجدهء اول بدنش كه آرام گرفت " اسْتَغْفِرُ الله رَبِي وَاتُوبُ الَيْه " بگويد ( 9 ) . 9 سجده را طول بدهد ( 10 ) و در موقع نشستن دستها را روى رانها بگذارد . 10 براى رفتن به سجدهء دوم ، در حال آرامى بدن " الله أكبر " بگويد ( 11 ) . 11 در سجده ها صلوات بفرستد ( 12 ) و اگر آن را به قصد ذكرى كه در سجده ها دستور داده‌اند بگويد اشكال ندارد . 12 در موقع بلند شدن ، دستها را بعد از زانوها از زمين بردارد ( 13 ) . 13 مردها آرنجها و شكم را به زمين نچسبانند و بازوها را از پهلو جدا نگاه دارند و زنها آرنجها و شكم را بر زمين بگذارند و اعضاى بدن را به يكديگر بچسبانند . و مستحبات ديگر سجده در كتابهاى مفصّل گفته شده است ( 14 ) . ( 1 ) مكارم : چند چيز در سجده به رجاء ثواب الهى مطلوب است . . ( 2 ) مكارم : 1 بعد از سر برداشتن از ركوع در حالى كه بدن آرام است براى رفتن به سجده تكبير گويد و همچنين بعد از سجدهء اوّل و نيز براى رفتن به سجدهء دوّم . . ( 3 ) فاضل : علاوه بر پيشانى ، بينى را . . ( 4 ) زنجانى : بلكه اين امر مطابق احتياط استحبابى مؤكد است . . ( 5 ) فاضل : يكى از دعاهاى مناسب در سجده اين است : . .
مكارم : از دعاهاى خوب و مناسب اين دعا است . . ( 6 ) مكارم : يا خَيْرَ الْمَسْئُولِينَ وَاوْسَعَ الْمُعْطِينَ . . ( 7 ) فاضل ، مكارم : و اين را تورُّك گويند . . ( 8 ) [ مورد 7 در رساله آيت الله مكارم نيست ] ( 9 ) مكارم : 7 در ميان دو سجده هنگامى كه بدن آرام است " أستغفر الله ربّى و اتوب إليه " گويد . .

591

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 591
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست