responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 543


نشسته يا خوابيده نماز خواند ولى در وقت بر نماز ايستاده قدرت پيدا كرد ، بايد نماز را دوباره بخواند ؛ و اگر احتمال مىداد كه تا آخر وقت قدرت پيدا مىكند و در اول وقت رجاءً نشسته يا خوابيده بر طبق حال خود نماز بخواند ، چنانچه عذرش تا آخر وقت باقى نباشد ، نمازش را بايد دوباره بخواند و اگر باقى باشد ، نمازش صحيح است ؛ بلكه اگر با يقين به اين كه تا آخر وقت قدرت پيدا مىكند در اول وقت ، مثلًا به جهت ندانستن مسأله با قصد قربت نماز بخواند و اتفاقاً تا آخر وقت قدرت نيافت ، نماز خوانده شده صحيح است .
فاضل : مسأله اگر اطمينان دارد كه تا آخر وقت عذر او بر طرف شده و مىتواند ايستاده نماز بخواند به احتياط واجب بايد صبر كند تا آخر وقت كه اگر توانست ايستاده نماز بخواند و اگر ممكن نشد نشسته بخواند به احتياط واجب بايد صبر كند ، تا آخر وقت كه اگر توانست ايستاده نماز بخواند و اگر ممكن نشد نشسته بخواند ، امّا اگر احتمال بدهد كه تا آخر وقت عذر او بر طرف مىشود بهتر است تا آخر وقت صبر كند .
< صفحة فارغة > [ مسأله 977 مستحب است در حال ايستادن بدن را راست نگهدارد ] < / صفحة فارغة > مسأله 977 مستحب است ( 1 ) در حال ايستادن ، بدن را راست نگهدارد ، شانه ها را پايين بيندازد ، دستها را روى رانها بگذارد ، انگشتها را به هم بچسباند ، جاى سجده را نگاه كند ، سنگينى بدن را به طور مساوى روى دو پا بيندازد ، با خضوع و خشوع باشد ، ( 2 ) پاها را پس و پيش نگذارد ( 3 ) ، اگر مرد است پاها را از سه انگشتِ باز ، تا يك وجب فاصله دهد و اگر زن است پاها را به هم بچسباند . ( 1 ) مكارم : شايسته است . . ( 2 ) مكارم : [ و ] مردان كمى پاها را باز بگذارند و زنان به هم بچسبانند . [ پايان مسأله ] ( 3 ) اراكى : [ و ] پاها را از سه انگشت باز تا يك وجب فاصله دهد . [ پايان مسأله ] بهجت : رجوع كنيد به مسألهء اختصاصى ( 925 ) ، صفحه ( 606 ) .
قرائت < صفحة فارغة > [ مسأله 978 در ركعت اول و دوم نمازهاى واجب يوميه ] < / صفحة فارغة > مسأله 978 در ركعت اول و دوم نمازهاى واجب يوميه ، انسان بايد اول حمد و بعد از آن ( 1 ) يك سورهء تمام بخواند ( 2 ) . ( 1 ) خوئى ، تبريزى : بنا بر احتياط . . سيستانى : بعد از آن سوره و بنا بر احتياط . . ( 2 ) خوئى ، سيستانى ، تبريزى ، صافى : و سورهء " و الضّحى " و " أ لم نشرح " و همچنين سورهء " فيل " و " لإيلاف " در نماز ( سيستانى : بنا بر احتياط ) يك سوره حساب مىشود .
بهجت : مسأله در ركعت اول و دوم نمازهاى واجب يوميه ، انسان بايد اول سورهء حمد و بعد از آن بنا بر احتياط در صورتى كه مىداند يا مىتواند ياد بگيرد ، يك سورهء تمام بخواند و بنا بر اظهر اگر سورهء " ضحى " را مىخواند بايد سورهء " أ لم نشرح " را هم بدنبال آن بخواند و اگر سورهء " فيل " را خواند سورهء " قريش " را هم بخواند .
زنجانى : مسأله در ركعت اول و دوم نمازهاى واجب انسان بايد اول حمد بخواند و سپس مستحب مؤكد است كه يك سوره تمام بخواند بلكه خواندن سوره مطابق احتياط استحبابى نيز مىباشد .

543

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 543
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست