responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 544


مكارم : مسأله در ركعت اول و دوم نمازهاى واجب روزانه بايد بعد از تكبيرة الاحرام سورهء حمد را قرائت كند و بعد از آن بنا بر احتياط واجب يك سورهء تمام از قرآن مجيد را ؛ و خواندن يك يا چند آيه كافى نيست . و بايد توجّه داشت كه سورهء " فيل " و " ايلاف " يك سوره حساب مىشود و همچنين سورهء " و الضحى " و " أ لم نشرح " .
< صفحة فارغة > [ مسأله 979 اگر وقت نماز تنگ باشد ] < / صفحة فارغة > مسأله 979 اگر وقت نماز تنگ باشد ، يا انسان ناچار شود كه سوره را نخواند ، مثلًا بترسد كه اگر سوره را بخواند دزد يا درنده ، يا چيز ديگرى به او صدمه بزند ( 1 ) ، نبايد سوره را بخواند ( 2 ) و اگر در كارى عجله داشته باشد ( 3 ) مىتواند سوره را نخواند . ( 1 ) سيستانى : يا آن كه كار ضرورى داشته باشد ، مىتواند سوره را نخواند بلكه در صورت تنگى وقت و در بعض از موارد ترس نبايد سوره را بخواند . ( 2 ) خوئى ، گلپايگانى ، تبريزى ، صافى : بقيه مسأله ذكر نشده .
زنجانى : بىاشكال ، سوره لازم نيست ، بلكه اگر مستلزم ضرر اساسى به بدن باشد ، جايز نيست . ( 3 ) بهجت : به طورى كه اگر سوره را بخواند ضررى به او مىرسد . .
مكارم : مسأله در تنگى وقت يا در جايى كه ترس از دزد يا درنده‌اى باشد مىتوان سوره را ترك كرد و همچنين در جايى كه عجله براى كار مهمّى داشته باشد .
< صفحة فارغة > [ مسأله 980 اگر عمداً سوره را پيش از حمد بخواند ] < / صفحة فارغة > مسأله 980 اگر عمداً سوره را پيش از حمد بخواند ( 1 ) نمازش باطل است ( 2 ) و اگر اشتباهاً سوره را پيش از حمد ، بخواند و در بين آن يادش بيايد ، بايد سوره را رها كند و بعد از خواندن حمد سوره را از اول بخواند . ( 1 ) گلپايگانى : و بعد حمد را بخواند و به ركوع رود . .
بهجت : و قصد او اين باشد كه سوره جزءِ نماز باشد . . ( 2 ) گلپايگانى : ولى اگر بعد از حمد سوره را دوباره بخواند ، احتياط آن است كه نماز را تمام كند و دوباره اعاده نمايد . .
بهجت : ولى اگر قصد او قرآن خواندن باشد ، مانعى ندارد و بعد از حمد يك سوره بنا بر احتياطى كه قبلًا [ در مسأله 978 ] ذكر شد ، مىخواند . .
مكارم : مسأله واجب است قرائت حمد قبل از سوره باشد و اگر عمداً بر خلاف اين انجام دهد نمازش باطل است و اگر از روى اشتباه باشد ، چنانچه قبل از ركوع يادش بيايد ، بايد برگردد و درست بخواند امّا اگر بعد از رسيدن به حدّ ركوع يادش بيايد نمازش صحيح است .
زنجانى : مسأله اگر با علم و عمد سوره را پيش از حمد بخواند نمازش باطل است و اگر اشتباهاً سوره را پيش از حمد بخواند و در بين آن يادش بيايد ، بايد سوره را رها كند و حمد را بخواند و بعد از حمد ، مستحب است سوره را دوباره بخواند .
< صفحة فارغة > [ مسأله 981 اگر حمد و سوره يا يكى از آنها را فراموش كند ] < / صفحة فارغة > مسأله 981 اگر حمد و سوره يا يكى از آنها را فراموش كند ( 1 ) و بعد از رسيدن به ركوع بفهمد نمازش صحيح است ( 2 ) .

544

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 544
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست