responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 493


صافى : شرط سوّم : آن كه در جايى نماز بخواند كه احتمال بدهد مىتواند در آنجا نماز را تمام كند . بنا بر احتياط ، در جايى نماز بخواند كه اطمينان داشته باشد نماز را تمام مىكند و در جايى كه به واسطهء احتمال باد و باران و زيادى جمعيت و مانند اينها اطمينان ندارد كه بتواند نماز را تمام كند ، احتياط آن است كه نماز نخواند هر چند با احتمال امكان تمام كردن نماز ، خواندن نماز جايز است ولى با اطمينان به عدم امكان نماز صحيح نيست . .
نورى : شرط سوم : آن كه در جايى نماز بخواند كه اطمينان به تمام كردن نماز داشته باشد ، در جايى كه به واسطهء احتمال باد و باران و زيادى جمعيت و مانند اينها ، اطمينان ندارد كه بتواند نماز را تمام كند ، احتياط واجب آن است كه نماز نخواند . .
نورى : بايد نماز نخواند و اگر بخواند باطل است . .
نورى : نبايد نماز بخواند و اگر خواند باطل است .
زنجانى : مسأله بنا بر احتياط مستحب در جايى نماز بخواند كه اطمينان داشته باشد نماز را تمام مىكند ، و در جايى كه به واسطهء احتمال باد و باران و زيادى جمعيت و مانند اينها اطمينان ندارد كه بتواند نماز را تمام كند ، نماز نخواند ولى اگر علم هم داشته باشد كه نمىتواند نماز را تمام كند ، چنانچه قصد قربت داشته باشد و اتفاقاً نماز را تمام كند ، نمازش صحيح است . شرط سوم : آن كه بنا بر احتياط مستحب در جايى كه ماندن در آن حرام است ؛ مثلًا زير سقفى كه نزديك است خراب شود نماز نخواند . شرط چهارم : آن كه بنا بر احتياط مستحب روى چيزى كه ايستادن و نشستن روى آن حرام است ؛ مثل فرشى كه اسم خدا بر آن نوشته شده ، نماز نخواند .
شرط سوم ( 1 ) : آن كه در جايى كه سقف آن كوتاه است ( 2 ) و نمىتواند در آنجا راست بايستد ، يا به اندازه‌اى كوچك است كه جاى ركوع و سجود ندارد ، نماز نخواند و اگر ناچار شود كه در چنين جايى نماز بخواند بايد به قدرى كه ممكن است قيام و ركوع و سجود را به جا آورد . اين مسأله ، در رسالهء آيات عظام : زنجانى و بهجت نيست ( 1 ) اراكى ، گلپايگانى ، صافى : شرط ششم . . ( 2 ) فاضل : شرط سوم : در جايى نماز بخواند كه بتواند واجبات نماز را انجام دهد . در جايى كه سقف آن كوتاه است . .
خوئى ، تبريزى ، سيستانى : شرط چهارم : آن كه جاى نمازگزار سقفش به اندازه‌اى كه نتواند در آنجا راست بايستد كوتاه نباشد و همچنين به اندازه‌اى كه جاى ركوع و سجود نداشته باشد كوچك نباشد . اگر ناچار شود كه در جايى نماز بخواند كه به طور كلى از ايستادن تمكَّن ندارد ، لازم است نشسته نماز بخواند و اگر از ركوع و سجود تمكن ندارد ، براى آنها با سر اشاره نمايد .
مكارم : مسأله شرط سوّم : توانائى انجام واجبات در آن محلّ . بايد در جايى نماز بخواند كه بتواند واجبات را انجام دهد ، پس در جايى كه سقف آن كوتاه است و نمىتواند بايستد يا جاى ركوع و سجود ندارد نماز باطل است .

493

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 493
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست