responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 48


آب باران به همهء خاك برسد ، و بنا بر أحوط موقع مخلوط شدن با خاك ، مضاف نشده باشد ) .
سيستانى : مسأله خاك نجسى كه آب باران همهء اجزاى آن را فرا بگيرد پاك مىشود . به شرط آن كه معلوم نباشد آب به واسطهء رسيدن به خاك ، مضاف شده است .
< صفحة فارغة > [ مسأله 42 هر گاه آب باران در جايى جمع شود ] < / صفحة فارغة > مسأله 42 هر گاه آب باران در جايى جمع شود ، اگر چه كمتر از كر باشد ، چنانچه موقعى كه باران مىآيد چيز نجسى را در آن بشويند و آب ، بو يا رنگ يا مزهء نجاست نگيرد ، آن چيز نجس پاك مىشود . زنجانى : مسأله هر گاه آبى در جايى جمع شود اگر چه كمتر از كر باشد چنانچه موقعى كه باران بر آن مىبارد چيز نجسى را در آن بشويند و بو يا رنگ يا مزه آب به سبب ملاقات با نجاست تغيير نكند ، آن چيز نجس پاك مىشود .
مكارم : مسأله هر گاه آب باران در جايى جمع شود و متّصل به باران باشد حكم آب باران را دارد ، و هر چيز نجسى را پاك مىكند هر چند كمتر از كر باشد .
< صفحة فارغة > [ مسأله 43 اگر بر فرش پاكى كه روى زمين نجس است باران به بارد ] < / صفحة فارغة > مسأله 43 اگر بر فرش پاكى كه روى زمين نجس است باران به بارد و بر زمين نجس جارى شود ( 1 ) ، فرش نجس نمىشود و زمين هم پاك مىگردد ( 2 ) . ( 1 ) گلپايگانى ، صافى : باران به بارد و در حال باريدن ، به زمين نجس برسد . .
سيستانى : باران به بارد و در حال باريدن از فرش به زمين نجس برسد . .
زنجانى : باران به بارد و به آن زمين برسد . . ( 2 ) بهجت : مگر اين كه آب ، مضاف يا متغيّر شود .
مسأله اختصاصى مكارم : مسأله 48 هر گاه باران بر حوضى كه آب آن نجس است به بارد و با آن مخلوط گردد پاك مىشود .
5 آب چاه < صفحة فارغة > [ مسأله 44 حكم آب چاه ] < / صفحة فارغة > مسأله 44 آب چاهى كه از زمين مىجوشد ، اگر چه كمتر از كر باشد چنانچه نجاست به آن برسد ، تا وقتى بو يا رنگ يا مزهء آن به واسطهء نجاست ( 1 ) تغيير نكرده پاك است ( 2 ) ، ولى مستحبّ است پس از رسيدن بعضى از نجاستها ، مقدارى كه در كتابهاى مفصّل گفته شده ، از آب آن بكشند . ( 1 ) زنجانى : بواسطه ملاقات با نجاست . . ( 2 ) سيستانى : بقيهء مسأله ذكر نشده .
مكارم : مسأله آب چاه پاك و پاك كننده است هر چند كمتر از كر باشد ، و اگر چيز نجسى كه عين نجاست در آن نيست با آن شسته شود پاك مىگردد مگر اين كه به واسطهء رسيدن عين نجس بو يا رنگ و يا طعم نجس به خود بگيرد . گر چه آب چاه بر اثر افتادن چيز نجس در آن نجس نمىشود ولى مستحبّ است مقدارى از آن را براى هر يك از اشياء نجس بكشند و دور بريزند ، اين مقدار در كتابهاى مفصّل فقهى تعيين شده است .

48

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 48
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست