responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 47


مىكند ، خواه زمين باشد يا بدن يا فرش و يا غير اينها ، به شرط اين كه عين نجاست در آن نباشد و غساله يعنى آبى كه با آن شسته شده جدا شود . بارش چند قطره كافى نيست بلكه بايد به مقدارى به بارد كه به آن " باران " گويند .
< صفحة فارغة > [ مسأله 38 اگر باران به عين نجس به بارد ] < / صفحة فارغة > مسأله 38 اگر باران به عين نجس به بارد و به جاى ديگر ترشح كند ( 1 ) ، چنانچه عين نجاست همراه آن نباشد و بو يا رنگ يا مزهء نجاست نگرفته باشد پاك است ( 2 ) . پس اگر باران بر خون به بارد و ترشح كند ، چنانچه ذرّه‌اى خون ( 3 ) در آن باشد ، يا آن كه بو يا رنگ يا مزهء خون گرفته باشد نجس مىباشد . ( 1 ) مكارم : احتياط واجب اجتناب از آن است . [ پايان مسأله ] ( 2 ) زنجانى : بو يا رنگ يا مزه آن به سبب ملاقات با نجاست تغيير نكرده باشد ، پاك است . [ پايان مسأله ] ( 3 ) گلپايگانى ، صافى : ذرّه هاى خون . .
< صفحة فارغة > [ مسأله 39 اگر بر سقف عمارت عين نجاست باشد ] < / صفحة فارغة > مسأله 39 اگر بر سقف عمارت يا روى بام آن ( 1 ) عين نجاست باشد ، تا وقتى باران به بام مىبارد آبى كه به چيز نجس رسيده و از سقف يا ناودان مىريزد ( 2 ) پاك است و بعد از قطع شدن باران اگر معلوم باشد آبى كه مىريزد به چيز نجس رسيده است ، نجس مىباشد . ( 1 ) زنجانى ، بهجت : اگر بر روى بام عمارت . . فاضل : اگر روى سقف ساختمان . . ( 2 ) بهجت : در صورتى كه صفات عين نجس را نداشته باشد و مضاف نشده باشد . .
مكارم : مسأله هر گاه روى زمين يا پشت بام عين نجس باشد و باران روى آن به بارد احتياط واجب اجتناب است امّا آن مقدار كه روى نجس نباريده پاك است ، و اگر با هم مخلوط شود و از ناودان جارى گردد آن هم پاك است .
< صفحة فارغة > [ مسأله 40 زمين نجسى كه باران بر آن به بارد پاك مىشود ] < / صفحة فارغة > مسأله 40 زمين نجسى كه باران بر آن به بارد پاك مىشود . و اگر باران بر زمين جارى شود . و ( 1 ) به جاى نجسى كه زير سقف است برسد ، آن را نيز پاك مىكند ( 2 ) . ( 1 ) گلپايگانى ، خوئى ، تبريزى ، سيستانى ، صافى ، زنجانى : و در حال باريدن . .
بهجت : و در موقع آمدن باران . . ( 2 ) اراكى : به شرط آن كه باران قطع نشده باشد .
بهجت : اگر مضاف يا متغيّر به نجاست نشده باشد .
مكارم : مسأله هر گاه آب باران جارى شود و به زير سقف يا جايى كه باران نمىبارد برسد ، آن را پاك مىكند ، به شرط اين كه باران قطع نشده باشد .
< صفحة فارغة > [ مسأله 41 خاك نجسى كه به واسطهء باران گِل شود ] < / صفحة فارغة > مسأله 41 خاك نجسى كه به واسطهء باران گِل شود ( 1 ) و آب آن را فرا گيرد پاك است ( 2 ) ، اما اگر فقط رطوبت به آن برسد پاك نمىشود . اين مسأله در رسالهء آيت الله مكارم نيست ( 1 ) گلپايگانى ، صافى : و علم به رسيدن باران به وصف اطلاق به تمام اجزاء آن حاصل مىشود پاك است ولى حصول علم به آن مشكل است . ( 2 ) اراكى ، فاضل : بقيه مسأله ذكر نشده .
خوئى ، تبريزى ، زنجانى ، بهجت : مسأله خاك نجسى كه به واسطهء باران گِل شود پاك است ( بهجت : اگر

47

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 47
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست