responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 479


لباس نمازگزار ( استفتاءات از مقام معظم رهبرى ) < صفحة فارغة > [ مسائلى در لباس نماز گزار ] < / صفحة فارغة > < صفحة فارغة > [ س 428 نماز خواندن در لباسى كه شك در نجس بودن آن مىباشد ] < / صفحة فارغة > س 428 : آيا نماز خواندن در لباسى كه شك در نجس بودن آن دارم ، صحيح است ؟
ج : لباسى كه نجس بودن آن مشكوك است ، محكوم به طهارت بوده و نماز خواندن با آن صحيح است .
< صفحة فارغة > [ س 429 نماز خواندن در كمر بند چرمى ] < / صفحة فارغة > س 429 : آيا نماز خواندن در كمر بند چرمى كه از آلمان خريده‌ام و شك دارم كه از پوست طبيعى است يا مصنوعى و از پوست حيوان تذكيه شده است يا خير ، اشكال شرعى دارد ؟ نمازهايى كه با آن خوانده‌ام ، چه حكمى دارد ؟
ج : اگر شك در اين باشد كه آن چرم طبيعى است يا مصنوعى ، نماز با آن اشكال ندارد ، ولى اگر بعد از احراز چرم طبيعى بودن آن ، شك در اين باشد كه آيا از حيوانى است كه شرعاً تذكيه شده يا خير ، نجس نيست ، ولى نماز با آن باطل است ، و نمازهاى گذشته كه در حال جهل به اين حكم ، خوانده‌ايد ، قضا ندارد .
< صفحة فارغة > [ س 430 اگر نمازگزار يقين داشته باشد كه نجاستى بر بدن يا لباسش وجود ندارد ] < / صفحة فارغة > س 430 : اگر نمازگزار يقين داشته باشد كه نجاستى بر بدن يا لباسش وجود ندارد و نماز بخواند . بعداً معلوم شود كه بدن يا لباس او نجس بوده است . آيا نماز وى باطل است ؟ اگر در حين نماز متوجه نجاست شود ، نماز او چه حكمى دارد ؟
ج : اگر اصلًا علم به نجس بودن لباس يا بدن نداشته باشد و بعد از نماز متوجه آن شود ، نماز او صحيح است و اعاده و قضا واجب نيست . ولى اگر در اثناء نماز متوجه آن شود ، اگر براى وى ازالهء نجاست از بدن يا در آوردن لباس نجس بدون ارتكاب عملى كه منافات با نماز دارد ، ممكن باشد ، بايد نجاست بدن را بر طرف يا لباس نجس را از خود دور كند و نماز خود را تكميل نمايد و اگر بر طرف كردن نجاست با حفظ حالت نماز براى او امكان ندارد و وقت هم وسعت دارد ، واجب است كه نماز را قطع كند و با بدن و لباس پاك آن را اعاده نمايد .
< صفحة فارغة > [ س 431 نماز با پوست حيوانى كه تذكيهء آن مشكوك بوده ] < / صفحة فارغة > س 431 : فردى از مقلدين يكى از مراجع ، مدت زمانى نماز خود را با پوست حيوانى كه تذكيهء آن مشكوك بوده و نماز با آن صحيح نيست ، مىخوانده است . طبق نظر مرجع تقليد او ، اگر جزئى از حيوان حرام گوشت همراه او باشد ، احتياط واجب اعادهء نماز خوانده شده است ، آيا حيوانى كه تذكيهء آن مشكوك است ، حكم حيوان حرام گوشت را دارد ؟
ج : حيوانى كه تذكيه آن مشكوك است ، از لحاظ حرمت خوردن گوشت و عدم جواز نماز با پوست آن ، در حكم ميته است ، ولى نجس نيست ، و نمازهاى گذشته اگر با جهل به اين حكم ، انجام گرفته است ، محكوم به صحت است .
< صفحة فارغة > [ س 432 زنى در اثناى نماز متوجه مىشود كه مقدارى از موهايش پيداست ] < / صفحة فارغة > 432 : زنى در اثناى نماز متوجه مىشود كه مقدارى از موهايش پيداست و فوراً آن را مىپوشاند ، آيا نماز خود را بايد دوباره بخواند يا خير ؟
ج : تا زمانى كه ظاهر شدن مو عمدى نباشد ، اعاده واجب نيست .
< صفحة فارغة > [ س 433 تطهير مخرج بول با سنگ ] < / صفحة فارغة > س 433 : شخصى به علت اضطرار مجبور به تطهير مخرج بول با سنگ يا چوب و يا هر چيز ديگرى مىشود

479

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 479
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست